Češi stále více holdují růžovému vínu

Čeští a moravští vinaři dodávají na trh čím dál víc růžového vína. Růžové už vyrábí většina tuzemských vinařství a na jeho produkci se používá podstatně víc modrých hroznů než dřív. Zatímco ještě v roce 2006 se na výrobu růžového spotřebovalo asi 6 procent modrých hroznů, loni už to bylo 20 procent. Obliba růžového vína totiž roste zejména mezi spotřebiteli.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hroznové víno

Hroznové víno | Foto: Corel GALLERY

Podle ředitele Vinařského fondu České republiky Jaroslava Machovce produkce růžového vína v Česku roste zejména díky tuzemským spotřebitelům:

„Tím, že se růžové víno více propaguje, zejména jeho chuťové vlastnosti, rozšiřuje se prodej i výroba.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaroslav Machovec o růžových vínech ve Světě o druhé.mp3

Tuzemská růžová vína jsou podle Machovce velmi kvalitní. „Naše vinařské území je severněji položené, a to dává to vínům výrazné aroma a pikantní kyselina se hodí k chuťovým vlastnostem růžových vín.“

Česká republika patří mezi vyhlášené výrobce bílého vína. Bílých hroznů je u nás většina, 65 procent. Jaroslav Machovec říká, že modrých hroznů, ze kterých se vyrábí i růžové víno, je kolem 35 procent a výroba růžového vína z nich poslední dobou roste.

„Z 20 procent modrých hroznů se vyrábí růžové víno. Před časem to bylo mnohem méně,“ dodává Machovec.

Ppro výrobu růžových vín jsou vhodné všechny odrůdy, ze kterých se vyrábí v našich podmínkách červená vína: Frankovka, Svatovavřinecké, Modrý Portugal, Cabernet Sauvignon nebo Rulandské modré.

Domácí produkce růžových vín podle Machovce zatím stačí pokrývat domácí poptávku, ale se vzrůstajícím zájmem bude třeba produkci těchto vín přizpůsobit.

V celkové spotřebě vín výroba za poptávkou podstatně zaostává. Před deseti lety se v Česku vyrobilo pouhých 10.000 litrů růžového vína, v roce 2007 vzrostla produkce na 600.000 a stále se zvyšuje.

„Česká republika tradičně není a nebyla soběstačná ve výrobě vína. Naše produkce mírně přesahuje třetinu blížící se k 40 procentům z celkové spotřeby vína, zbytek se dováží. Se vzrůstajícím počtem vypitých litrů na hlavu se snažíme, aby se náš podíl nezmenšoval,“ říká Machovec.

Před rokem byla vyhlášená kampaň na podporu nových vín, o které se spotřebitelé dovědí na stránkách www.ruzove.cz.

„Nejen na této adrese, ale i v restauracích se spotřebitelé setkají s propagací růžového tuzemského vína. Je připravena billboardová kampaň a spoustu akcí, včetně ochutnávkových ve spojitosti s růžovými víny,“ upozorňuje ředitel Vinařského fondu České republiky Jaroslav Machovec.

Naďa Bělovská, Aneta Vojtěchová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme