Češi utratí za Velikonoce tisícovku, tržby prodejců rostou až dvojnásobně

Až pětina Čechů plánuje za velikonoční nákupy utratit víc než loni, nejčastěji do tisícikoruny. Ukazuje to průzkum jednoho velkého obchodního řetězce. Pro obchodníky jsou právě Velikonoce hned po Vánocích druhým nejvýznamnějším obdobím v roce. Jejich tržby rostou i dvojnásobně. Na své si přijdou nejen prodejci jídla, ale třeba i květinářství nebo chovatelé slepic.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Velikonoce, kraslice, malovaná vejce | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Klára Konrádová před lety založila slepičí farmu. Obyčejné slepice u ní ale lidé nenajdou. Chová totiž exotické druhy, které nesou různě zbarvená vajíčka. Zájem o ně je mezi zákazníky obrovský. Před Velikonocemi se tak Klára téměř nezastaví.

„My chováme různé druhy slepic, například Marantsky, které snáší tmavě hnědá čokoládová vajíčka. Máme i slepice Bresse, ty snáší vejce bílobéžová. Zákazníci někteří si na to zvykli a každý rok před Velikonocemi jezdí a mají to vždycky už namíchané přesně na počty barev,“ popisuje chovatelka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pro obchodníky jsou Velikonoce druhým nejvýznamnějším obdobím v roce. Za co lidé nejvíc utrácí, zjišťovala Zuzana Švejdová

Oproti běžným dnům prodá těsně před svátky až dvojnásobek vajec, kus za čtyři koruny.

O Velikonocích je největší poptávka po bílých vejcích. Snést je ale umí jen určitý druh slepic. Většina tak pochází ze zahraničí.

Právě dovozová vejce nabízejí obchody stále častěji. Jen loni jich nabídly rekordních 700 tisíc. S blížícím se svátkem jich obchodníci prodají jen v průběhu jednoho měsíce i miliony, potvrzuje Pavel Meduna ze společnosti Globus.

„Jen během března prodáme téměř tři miliony vajec. Před Velikonocemi máme samozřejmě v sortimentu bílá vejce, po kterých je poptávka největší.“

Vajíčka (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Ceny v jednotlivých obchodech se liší. Za kus lidé v průměru zaplatí dvě koruny. Češi patří v Evropské unii k nadprůměrným konzumentům vajec - ročně jich podle Českého statistického úřadu každý sní zhruba 247 kusů.

S Velikonocemi na trh přicházejí i prodejci kraslic. V květinářství zase sází na výzdobu, třeba věnce s jarními motivy. Květinářka Markéta Kubíková je připravuje už tři týdny před Velikonocemi. Aby objednávky stihla, dekorace vyrábí i po nocích doma.

„Frekvence zákazníků teď před Velikonocemi větší. Největší poptávka je po jarních květech a taky samozřejmě po dekoracích, které sami vyrábíme. Většinou jsou to různé nástěnné věnečky nebo sesazované misky,“ vysvětluje.

Tržby porostou i díky volnu na Velký pátek

Lidé víc utrácejí i za jídlo. Podle průzkumu společnosti Tesco většina Čechů vydá během jarních svátků z peněženky kolem tisícikoruny. Někteří pak plánují utratit i větší částky, říká mluvčí řetězce Václav Koukolíček.

„Šest procent respondentů pak plánuje utratit více než tři tisíce korun. Tradičně nejpopulárnější jsou mazance, kterých se před Velikonocemi prodá stovky tisíc kusů,“ upřesňuje.

Podle obchodníků tak lidé letos utratí za nákupy víc než loni, a to i kvůli jednomu dni volna navíc. Velký pátek je od letošního roku novým svátkem. Češi tak budou na Velikonoce doma celkem čtyři dny, podobně jako Rakušané, Němci nebo Slováci.

ČRo, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme