Češi za potraviny utrácejí výrazně více než loni. Celkový objem prodaného zboží klesl

Zákazníci v Česku letos utrácejí více peněz za potraviny. V meziročním srovnání vzrostly tržby obchodů o šest procent. Vyplývá to z auditu společnosti Nielsen a jejích dat za třetí čtvrtletí tohoto roku. Celkový objem prodaných potravin ale klesl.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Potraviny (ilustrační foto)

Potraviny (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Pixabay

Lidé si potravin kupují méně, v meziročním srovnání jde o pokles o jeden a půl procenta. Jenže tržby obchodů rostou. Potraviny totiž zdražily o více než sedm procent, uvádí analytická společnost Nielsen. Více peněz lidé utratili především za mléčné výrobky, a to včetně másla.

Za potraviny utratí čtvrtinu z důchodu. 'Část peněz ještě dokážu ušetřit,' přibližuje nákupy seniorka

Číst článek

„Zvyšování mezd, které se projevuje ve zvyšování nákladů. Jednak ve výrobě potravin a jednak tedy potom v obchodě. Pak tedy to, že nejsme izolovaný trh, jsme trh otevřený a tak také reflektujeme světové ceny u jednotlivých komodit,“ popisuje důvody zdražení potravin Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Podle Novákové za vyšší tržby obchodů může i to, že se Češi mají lépe a ekonomice se daří. „Můžeme si dovolit nakupovat dražší zboží, to dražší zboží může být luxusnější, kvalitnější. A pochopitelně i v tom se projevuje nárůst cenový.“

Přesto Češi patří k lídrům, pokud jde o nakupování zboží v akčních slevách. Podle společnosti Nielsen více než polovina veškerých tržeb obchodů připadá právě na akční zboží. Mírně vyšší číslo letos hlásí už jen Slovensko. Naopak například v Německu na akční zboží připadá jen pětina tržeb a průměr v Evropě vychází na necelých třicet procent.

Potravina budoucnosti? Finové začali prodávat chleba z hmyzu, na bochník potřebují 70 cvrčků

Číst článek

„To vychází z historického kontextu. V devadesátých letech tady přibývaly řetězce a pak jsme se dostali do situace, kdy tady byla jedna z největších koncentrací hypermarketů na obyvatele v celé Evropě. Konkurence tady byla opravdu výrazná. A zároveň z mého pohledu řetězce nebyly ještě schopny se odlišit výrazně mezi sebou nějak jinak než komunikací ceny,“ vysvětluje Karel Týra, generální ředitel společnosti Nielsen, proč zákazníci v Česku tak výrazně nakupují v akcích.

A to vedlo k soupeření pomocí akčních cen. Trhu podle Karla Týry neprospělo ani chování velkých výrobních firem a manažerů ze západní Evropy, kteří byli v Česku jen na dva nebo tři roky.

Také oni se zaměřovali na rychlé zvýšení prodejů, kde akční cena opět byla nejrychlejším řešením. Roztočila se tak spirála, která funguje dodnes. A funguje i díky tomu, že hodně zákazníků dává přednost výrobku od známé firmy před tím, který pod svou privátní značkou nabízí řetězec.

Podíl privátních značek v českém maloobchodě stagnuje zhruba na pětině, zatímco třeba v Německu vlastní produkty jednotlivých řetězců činí skoro polovinu prodeje. A pak se logicky méně ostatního zboží prodává v akci.

Ondřej Luštinec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme