Česká diplomacie by měla být více obchodní, tvrdí Míl
Ekonomické zájmy České republiky v zahraniční jsou prý v ohrožení. Podle ČSSD totiž plán na rušení části zastupitelských úřadů zlikviduje tradiční síť české diplomacie a ochromí podporu exportu do Afriky, Asie či Jižní Ameriky. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Míl však má však trochu jiný názor.
Ministerstvo zahraničí chce kvůli škrtům v rozpočtu uzavřít zhruba desítku zastupitelských úřadů, především v Jižní Americe a Africe. Nahradit by je mohly společné zastupitelské úřady s jinými zeměmi. Prvním takovým případem je dům zemí visegrádské čtyřky v Jihoafrické republice.
Ministerstvo zahraničí ještě nemá úplně jasno v tom, které úřadovny bude chtít zrušit. Ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek proto chce vyjednat, aby síť zastupitelských úřadů respektovala zájmy českých firem.
Jaroslav Míl mluvil na Rádiu Česko o redukci zastupitelských úřadů v zahraničí
Jaroslav Míl nepředpokládá, že především v regionech Jihovýchodní Asie bude docházet k nějakému odcházení. U tradičních zemí v Jižní Americe jako Brazílie či Argentina rovněž nepředpokládá, že dojde k opouštění zastupitelských úřadů. I v severní Africe podle něho zůstane Česká republika přítomna.
„Ale rozumím tomu, že musí dojít k nějaké optimalizaci. Předpokládám, že dojde ke slučování třeba se Slovenskem, popřípadě jinými zeměmi a může dojít redukci zastupitelských úřadů i v Evropě. Nevidím důvod, abychom měli zastupitelský úřad například v Lucembursku,“ myslí si Míl.
V mnoha případech je prý hlavní otázkou, jací lidé na úřadě jsou. „Mít zastupitelský úřad, kde vedení nejeví nejmenší zájem o jakoukoliv obchodní aktivitu, je k ničemu. Jsou to vyhozené peníze. Klidně to pak může zastupovat honorární konzul, který je mnohem levnější. Pokud má zastupitel snahu, je to okamžitě vidět na prosazení exportérů v konkrétní zemi,“ pokračoval Míl.
Míl: Posílil bych spolupráci s Vietnamem
Sám nevidí problém v případném slučování zastupitelských úřadů s jinými zeměmi. Případný konflikt zájmů či konkurence jednotlivých zemí by nemusel být problémem:
„Spíš je opět problém v lidech. Musí práci vnímat opravdu jako společný zájem. Tlak na výběr kvalitního velvyslance bude výrazně větší. Druhou věcí je, že pozice obchodních zástupců by měla být mnohem výraznější.“
Ministerstvo by podle Míla mělo zvážit, jak velký politický vliv v příslušné zemi máme a zda vůbec může velvyslanec něco udělat. „Neumím si představit přínos například v Zimbabwe, protože i z historických důvodu si neumím představit, že bychom tam nějak zásadně ovlivňovali vývoj,“ uvedl příklad.
Naopak by se přikláněl k posílení spolupráce například s Vietnamem, který je podle jeho slov obrovskou zemí s obrovskými možnostmi.
K větší efektivnosti zastupitelských úřadů je však prý nutná změna agendy.
„Léta bojujeme o to, aby naše diplomacie byla více ekonomickou či exportně obchodní. Pevně věřím, že se to teď opravdu povede, protože vůle k tomu bude výrazně větší. Při minulé vládě byla diplomacie více zaměřená na EU a politické otázky. My jsme exportní země a tohle by se mělo změnit,“ dodal Míl.