Česká expozice pro výstavu EXPO 2010 je téměř hotová

Od 1. května do 31. října by se Šanghaj mohla stát jedním z nejsledovanějších měst světa. 192 států světa se tam chystá představit svou domovinu jako prosperující společnost, která stojí za pozornost obchodníků i turistů. A to vše na výstavě EXPO 2010, která se koná od roku 1851 po pětapadesáté. Mezi vystavujícími nebude chybět ani Česká republika, jejíž pavilon je takřka před dokončením.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

EXPO 2010 Šanghaji | Foto: Robert Mikoláš

Na letošní akci se má představit rekordních 192 zemí, a to představuje obrovské konkurenční prostředí. Země se mají až 70 milionům návštěvníkům představit jako moderní stát třetího tisíciletí. Hlavním tématem EXPO 2010 je totiž moto "Better City - Better Life" ("Lepší město - lepší život"). Tématem národní účasti ČR je pak téma nazvané "Plody civilizace".

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Michaely Veteškové o českém pavilonu na výstavě EXPO 2010

Organizátoři české účasti na této největší kulturně-společenské události roku slibují, že náš pavilon, který má bílé opláštění a černý reliéf starého města, by mohlo navštívit až 30 tisíc návštěvníků denně. Reliéf je vytvořený z hokejových puků, symbolizujících naše světové sportovní úspěchy.

Podle generálního komisaře české účasti Pavla Stehlíka, se návštěvník českého pavilonu ocitne ve fiktivním městě, ve kterém by se měl cítit příjemně a nic by jej tam nemělo ohrožovat. "Před pavilonem je obrovská stuha, která má průměr asi 4 metry a je dlouhá 12 metrů," informuje Český rozhlas Stehlík.

Ve stuze podle něj budou obrazovky, kde lidé čekající na vstup uvidí některé záběry z ČR. Když se pak dostanou dovnitř, tak vstoupí do zvláštního prostoru, který představuje zvlněná zelená krajina, ze které vyrůstá a nad níž se vznáší 25 kubusů - hranatých bloků, symbolizujících městské bloky. Každý z nich má v sobě 1 exponát. "Tak jako česká města chrání plody civilizace, které tady vznikly, tak tyto kubusy symbolizují tuto vazbu tím, že každý z nich má v sobě jeden exponát, který chrání," dodává Stehlík.

Na návštěvníky čeká slza z ryzího zlata

Pro generálního komisaře Stehlíka se zatím jako nejzajímavější exponát jeví ten od Federica Díaze, nazvaný "czechknowlodgy". "Každý 500 návštěvník vstoupí do proskleného prostoru, kde ho ostatní uvidí. Ocitne se v senzorickém křesle, kde před ním bude na dosah taková slza vytvořená z ryzího zlata, kterou mu nasvítíme. On v tu chvíli bude mít nějaké emoce z tohoto zážitku. My ty emoce sejmeme a předložíme je do podoby jeho osobního unikátního parfému, který vytvoříme z typických deseti českých vůní jako je mateřídouška či lipový květ," popisuje princip exponátu Stehlík.

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme