‚Šmejdi‘ se přesouvají z předváděcích akcí na internet. Obchodní inspekce udělila pokuty za 112 tisíc
Podvodné firmy se podle České obchodní inspekce stahují z provozování předváděcích akcí. Takzvaní šmejdi se přesouvají na internet. Ve třetím čtvrtletí loňského roku provedla Česká obchodní inspekce (ČOI) 16 kontrol a porušení právních předpisů zjistila u tří z nich, tedy v téměř 19 procentech případů. Oproti 2. čtvrtletí je to snížení téměř o deset procentních bodů. ČOI to uvedla v tiskové zprávě.
Důvodem poklesu zájmu je především novela zákona z roku 2016, která zakazuje prodejcům žádat peníze z uzavřené kupní smlouvy ihned na předváděcí akci.
Platbu nebo její část mohou prodejci žádat teprve až sedm dní poté.
Neznámý muž chtěl vylákat z důchodců 700 tisíc, předání peněz překazil až všímavý taxikář
Číst článek
Ve čtyřech případech se jednalo o porušování zákonem stanovených oznamovacích povinností, kdy prodávající neoznámili konání akce České obchodní inspekci.
V jednom případě organizátoři nedodrželi povinnost uvádět v pozvání k účasti na akci zákonné náležitosti, jako například adresu místa konání předváděcí akce.
Výrazně se ve třetím čtvrtletí snížila také výše udělených pokut. Inspekce „šmejdům“ udělila jen dvě pokuty v hodnotě 112 000 Kč. Např. ve druhém loňském čtvrtletí ČOI organizátorům uložila pokuty za 2,3 milionu korun.