Česká pošta bude zveřejňovat ceny pohonných hmot u konkrétních čerpadel
Pouhé doručování dopisů už dávno nestačí k tomu, aby Česká pošta byla v zisku. Proto nabízí i mnoho dalších služeb. Jednou z nich budou aktuální informace o cenách pohonných hmot, a to na internetu.
Už teď existují weby, které zveřejňují průměrné ceny pohonných hmot v jednotlivých místech vždy za uplynulý týden. Informace České pošty budou podle Hospodářských novin aktualizovány každý den.
A přinesou ceny všech čerpacích stanic v daném místě. Včetně malých pump nebo stanic u hypermarketů. Informace budou na internetu a Česká pošta tento projekt chystá ve spolupráci s ministerstvem průmyslu.
O záměru České pošty uveřejňovat na internetu ceny pohonných hmot informovala Jitka Hanžlová
Pošta využije doručovatelů. Těch je několik tisíc a při svých obchůzkách budou potřebné údaje sbírat, nebo opisovat přímo u benzinových pump, které mají ve svém rajonu.
Doručovatelé nadšeni nejsou
Doručovatelů má pošta několik tisíc. Ti ale tvrdí, že už teď mají plné ruce práce.
„Děláme pouze za částku, kterou jsme měli. Tolik práce, kolik musíme udělat – to je úplně hrozné. A veškeré nové produkty, které si vymýšlí, to je úplný nesmysl. Jak toto můře pošta přijmout za pár korun?,“ ptá se jedna z doručovatelek.
Podle mluvčího pošty Ivo Mravinace jim to ale práci nijak výrazně neztíží.
„Pokud jde o náročnost toho, co budeme po našich pošťácích chtít, tak to pro ně nebude opravdu zdaleka znamenat velké pracovní vytížení.“
Projekt se ještě testuje. Už teď ale vyvolává nesouhlas také u velkých provozovatelů benzinových stanic.
„Máme rozpaky přihlásit se k tomuto projektu,“ konstatoval Václav Loula, manažer kvality společnosti Benzina, vedoucí rozvojové skupiny České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Připomněl, že Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se při šetření z podezření z kartelového jednání v letech 2001 až 2004 nelíbilo údajné využívání médií ke sdělování cenové strategie.
Pohled České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu na poštovní projekt tlumočil předseda její rozvojové skupiny Václav Loula
„To je jeden ze zásadních důvodů, kdy máme výhrady se k tomu přihlásit a hlásit na tento portál ceny. Samozřejmě nemůžeme bránit poště, že si bude nějakou snímací technikou opisovat ceny u čerpacích stanic,“ poznamenal Loula.
Česká pošta uvedla, že zatím projekt internetového přehledu ještě testuje a vybírá nejlepší variantu. Doufá, že v provozu bude už ve druhé polovině dubna.
Doručování korespondence už nestačí
Česká pošta se už dávno neomezuje jen na dodávání dopisů, složenek a balíků. Listovní zásilky už totiž nejsou tak lukrativní jako kdysi. Při pohledu na výsledky hospodaření pošty je jasné, že loňský zisk 306 milionů korun z velké míry závisel právě na ostatních službách.
Příjmy z distribuce listovních zásilek totiž loni klesly meziročně o 470 milionů korun. Naopak rostly výnosy z distribuce tisku a balíkových zásilek, významně se zvýšily také příjmy z prodeje produktů aliančních partnerů.
Pošta například prodává losy, vede spořící účty nebo nabízí pro své smluvní partnery prodej penzijního připojištění. Jejími partnery jsou ČSOB a Česká pojišťovna. Takzvané výnosy z obstaravatelské činnosti loni meziročně stouply o 299 milionů korun.