České aerolinie prý zvažují propouštění mladých pilotů
Podle deníku Právo tak chce vedení ČSA bojovat s nepříznivou ekonomickou situací podniku. ČSA se loni ocitly v problémech, v pololetí vykázaly ztrátu 1,8 miliardy, další výsledky hospodaření nezveřejnily. Snížením počtu zaměstnanců a redukcí mezd chce firma letos ušetřit více než miliardu a půl korun
Nejkrizovější scénář podle listu počítá s propuštěním až 130 mladých pilotů, které budou muset nahradit jejich starší kolegové. Propouštět by se mělo na základě seniority, jako první by měli odejít služebně nejmladší piloti, kteří létají na turbovrtulových strojích ATR. Nahradit by je měli starší kolegové z vyřazovaných boeingů.
Prezident Sdružení pilotů ČSA popsal pro Rádio Česko přípravy restrukturalizace ČSA
Případné přeškolování pilotů by bylo údajně nákladné. Každý pilot totiž musí být vyškolen na jeden druh stroje. Cena za typovou kvalifikaci, tzv. typovku, se pohybuje kolem jednoho miliónu u strojů ATR a přes dva milióny u airbusů. Je přitom vyloučeno, aby pilot měl v jednu chvíli dvě platné typovky, létat může vždy jen na jednom typu stroje.
Sdružení pilotů ČSA je podle slov svého prezidenta Filipa Gaspara v intenzivním kontaktu s vedením ČSA a spolupracuje na připravovaném restrukturalizačním plánu. Jednání stále pokračují. Plán musí být připraven, protože je jasné, že ČSA restrukturalizaci potřebují.
Podrobnosti restrukturalizačního plánu jsou zatím v tajnosti
„Je to celá řada opatření v mnoha oblastech, jak na nákladové, tak na výnosové straně. Proběhla analýza, pro ČSA pracuje firma, která má zkušenosti s podobnými problémy a restrukturalizacemi u leteckých společností, takže máme informace o průběhu a zapojujeme se do jednání o jednotlivých krocích,“ řekl pro Rádio Česko Filip Gaspar.
Uvnitř ČSA by měl být restrukturalizační plán hotov zhruba na začátku příštího měsíce a asi v půlce dubna by ho měla projednat vláda. Následně ho předloží Evropské komisi.
V sobotu by měla začít třídenní stávka palubního personálu British Airways, vyhlásil ji odborový svaz UNITE - a ten vyjednává s odbory v jiných zemích o solidárních stávkách. Britští odboráři se na české kolegy zatím neobrátili.
Solidarita mezi odborovými svazy zaměstnanců aerolinií v praxi ale funguje. „Příkladem může být to, že pokud probíhá stávka v nějaké společnosti a zaměstnanci požádají o podporu, tak ta spočívá v tom, že zaměstnanci druhé firmy většinou nepodpoří pronájem letadel, aby nahradila zrušené linky apod., uvedl Gaspar.