České dráhy čeká konkurenční boj o cestující

Moderní, čisté a pohodlné vlaky, které jezdí bez zpoždění. Evropský standard, na který jsou zvyklí cestující na západ od našich hranic, pomalu ale jistě doráží i k nám. I v České republice se už otevírá trh v železniční dopravě i pro jiné dopravce než jsou České dráhy a konkurence dělá divy. Nejde to ale tak rychle, jak by si cestující mohli přát.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České dráhy představily moderní motorový vůz Regio-Shuttle RS1

České dráhy představily moderní motorový vůz Regio-Shuttle RS1 | Foto: Tomáš Adamec

Českým drahám přibyla konkurence a hned je to znát. Její vstup na trh ale stát reguluje a z koláče, který teď patří skoro celý národnímu dopravci, ostatním ukrajuje jen po malých kouscích a jsou to navíc sousta těžce vybojovaná.

Přehrát

00:00 / 00:00

Věra Masopustová se zajímala o postup liberalizace v železniční dopravě

Proč to nejde rychleji vysvětlil ministr dopravy Pavel Dobeš:

„V tuhle chvíli je desetiletá platná smlouva mezi státem a Českými drahami. Ta nám umožňuje snižovat objednávku o až 5% ročně. Také jsou tu i další věci. Abychom mohli opravdu soutěžit mezi jednotlivými dopravci, tak je třeba i oddělit to, aby dopravce byl jenom dopravcem, ale ne zároveň i majitelem infrastruktury, například nádraží.“

Ministr Dobeš dodává, že současní majitelé infrastruktury – České dráhy – nesou náklady na dopravu i správu jednotlivých nádraží. Porovnávat pak ceny se vznikající konkurencí je velmi složité.

Na to, že péče o zhruba devět stovek nádraží a dalších železničních budov snižuje Českým drahám možnost konkurovat dopravcům, kteří „jen jezdí“, si postěžoval i náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Nádraží ale nejsou jediným problémem, který České dráhy tíží.

„Navíc my pracujeme s vozidlovým parkem, který často už je historický a často je odepsaný. Máme samozřejmě připravenou celou řadu modernizačních programů na zlepšení. Ta modernizace už probíhá poměrně svižným tempem, nicméně v tom obrovském množství vozidel se někomu může zdát, že probíhá pomalu, a to může být také negativně vnímáno,“ konstatuje Antonín Blažek.

RegioJet, LeoExpress a další

Konkurence ale na to, až se České dráhy zbaví nádraží a vymění staré vagony za nové, čekat nebude. Už teď jezdí mezi Prahou a Ostravou žluté vlaky a na konci příštího roku k nim přibudou černé soupravy společnosti Leo Express.

Ta si je svou konkurenceschopností v českých podmínkách, jak říká její majitel Leoš Novotný, jistá.

„My jsme si jistí naší nákladovou strukturou. My prostě víme, že vozidlo, které tady přijíždí, a finanční struktura, která je za ním, je jednoznačně nejefektivnější v horizontu příštích 30 let. To vozidlo nabídne kvalitu na úrovni 21. století, švýcarskou kvalitu, ale zároveň naše provozní a vůbec akviziční náklady jsou konkurenční,“ hodnotí Leoš Novotný.

Příští rok se noví dopravci objeví na dvou tratích: například mezi Prahou a Libercem.

O rok později to bude mezi Ostravou a Olomoucí a v roce 2014 se bude soutěžit o tratě Praha - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Ústí nad Labem - Děčín.

Harmonogram liberalizace železniční dopravy je rozepsaný až do roku 2027. Do té doby by se měli dopravci v tendrech utkat o více než dvě desítky tratí.

Věra Pfeifferová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme