České dráhy čeká konkurenční boj o cestující
Moderní, čisté a pohodlné vlaky, které jezdí bez zpoždění. Evropský standard, na který jsou zvyklí cestující na západ od našich hranic, pomalu ale jistě doráží i k nám. I v České republice se už otevírá trh v železniční dopravě i pro jiné dopravce než jsou České dráhy a konkurence dělá divy. Nejde to ale tak rychle, jak by si cestující mohli přát.
Českým drahám přibyla konkurence a hned je to znát. Její vstup na trh ale stát reguluje a z koláče, který teď patří skoro celý národnímu dopravci, ostatním ukrajuje jen po malých kouscích a jsou to navíc sousta těžce vybojovaná.
Proč to nejde rychleji vysvětlil ministr dopravy Pavel Dobeš:
„V tuhle chvíli je desetiletá platná smlouva mezi státem a Českými drahami. Ta nám umožňuje snižovat objednávku o až 5% ročně. Také jsou tu i další věci. Abychom mohli opravdu soutěžit mezi jednotlivými dopravci, tak je třeba i oddělit to, aby dopravce byl jenom dopravcem, ale ne zároveň i majitelem infrastruktury, například nádraží.“
Ministr Dobeš dodává, že současní majitelé infrastruktury – České dráhy – nesou náklady na dopravu i správu jednotlivých nádraží. Porovnávat pak ceny se vznikající konkurencí je velmi složité.
Na to, že péče o zhruba devět stovek nádraží a dalších železničních budov snižuje Českým drahám možnost konkurovat dopravcům, kteří „jen jezdí“, si postěžoval i náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek.
Nádraží ale nejsou jediným problémem, který České dráhy tíží.
„Navíc my pracujeme s vozidlovým parkem, který často už je historický a často je odepsaný. Máme samozřejmě připravenou celou řadu modernizačních programů na zlepšení. Ta modernizace už probíhá poměrně svižným tempem, nicméně v tom obrovském množství vozidel se někomu může zdát, že probíhá pomalu, a to může být také negativně vnímáno,“ konstatuje Antonín Blažek.
RegioJet, LeoExpress a další
Konkurence ale na to, až se České dráhy zbaví nádraží a vymění staré vagony za nové, čekat nebude. Už teď jezdí mezi Prahou a Ostravou žluté vlaky a na konci příštího roku k nim přibudou černé soupravy společnosti Leo Express.
Ta si je svou konkurenceschopností v českých podmínkách, jak říká její majitel Leoš Novotný, jistá.
„My jsme si jistí naší nákladovou strukturou. My prostě víme, že vozidlo, které tady přijíždí, a finanční struktura, která je za ním, je jednoznačně nejefektivnější v horizontu příštích 30 let. To vozidlo nabídne kvalitu na úrovni 21. století, švýcarskou kvalitu, ale zároveň naše provozní a vůbec akviziční náklady jsou konkurenční,“ hodnotí Leoš Novotný.
Příští rok se noví dopravci objeví na dvou tratích: například mezi Prahou a Libercem.
O rok později to bude mezi Ostravou a Olomoucí a v roce 2014 se bude soutěžit o tratě Praha - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Ústí nad Labem - Děčín.
Harmonogram liberalizace železniční dopravy je rozepsaný až do roku 2027. Do té doby by se měli dopravci v tendrech utkat o více než dvě desítky tratí.