České dráhy dostaly od ÚOHS rekordní pokutu čtvrt miliardy korun

České dráhy dostaly od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rekordní pokutu 254 milionů korun. Důvodem je údajné zneužití dominantního postavení na trhu. Úřadu se nelíbí, že dráhy v nákladní dopravě zvýhodňovaly některé velké zákazníky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nákladní vlak

nákladní vlak | Foto: Jan Rosenauer

Antimonopolní úřad pokutuje dráhy za jejich chování v době před oddělením nákladní dopravy do samostatné dceřiné společnosti ČD Cargo. Loni v červenci oznámil udělení sankce ve výši 270 milionů korun, nyní výši pokuty o 16 milionů snížil.

Jak vysvětlil místopředseda úřadu Robert Neruda, dopravce měl ve dvou případech znemožnit obchody s konkurenčními firmami, a tím i jejich vstup na trh. Dále se provinil tím, že různým zákazníkům účtoval za stejné služby různé ceny.

"Princip toho jednání byl takový, že společnost České dráhy nabízela výhodnější podmínky těm svým zákazníkům, kteří byli osloveni alternativní nabídkou od konkurence. Tímto jednáním byl konkurenci výrazně ztížen vstup na liberalizující se trh s nákladní železniční dopravou," uvedl Neruda.

Rozhodnutí je konečné a lze se proti němu bránit už jedině u soudu. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda Radiožurnálu potvrdil, že budou žádat odložení lhůty splatnosti, která je devadesátidenní. Podají také správní žalobu ke Krajskému soudu v Brně a budou se domáhat zrušení rozhodnutí. Podle Žaludy totiž úřad špatně vymezil takzvaný relevantní trh.

"Železnice obecně v České republice má zhruba dvaadvacetiprocentní podíl na celkovém dopravním trhu, zbytek zaujímá kamionová a autobusová doprava. To znamená, že my považujeme to vymezení relevantního trhu za nesprávné. Jsme v podstatě kritizováni za to, že úspěšně bojujeme s konkurencí, v Evropské unii nebo ve Spojených státech by tato pokuta mohla být těžko kdy vyměřena," řekl Žaluda.

Čtvrtmiliardová pokuta by podle něj měla zásadní dopad do hospodaření ztrátových Českých drah. "České dráhy v současné době provozují osobní dopravu, o které všichni víme, že je ztrátová. Pokud je ta pokuta za nákladní dopravu, tak nevidím důvod, proč by měla platit osobní doprava," podotkl šéf drah. Za Žaludu se postavilo ministerstvo dopravy, které podle mluvčího Martina Kupky "podporuje všechny kroky ke zrušení pokuty".

Martin Hromádka, Jan Herget Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme