České dráhy za pronájem lokomotiv bez výběrového řízení pokutu platit nemusí, úřad zastavil řízení

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně zastavil správní řízení, které se týká Českých drah a pronájmu lokomotiv Taurus v roce 2014 bez výběrového řízení. Původně měl státní podnik zaplatit milionovou pokutu. ÚOHS ale musel už dřív svoje rozhodnutí změnit na základě verdiktů soudů. V pátek zveřejnil pravomocné rozhodnutí o zastavení řízení.

Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lokomotiva Taurus s nátěrem Českých drah (ilustrační foto) | Foto: Miropiro | Zdroj: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Soudy odmítly argument antimonopolního úřadu, který tvrdil, že se dráhy dopustily správního deliktu tím, že si nepronajaly lokomotivy v žádném z druhů zadávacího řízení.

Antimonopolní úřad zrušil pokutu pro ČD, za pronájem vlaků Taurus měly platit přes milion

Číst článek

Dráhy uváděly, že jde o standardní spolupráci s národním dopravcem sousedního státu a takzvanou vyrovnávku výkonů, která je běžná při spolupráci i s dalšími okolními státy.

Krajský soud v Brně už loni konstatoval, že není možné považovat za pronájem lokomotiv ani stav, kdy se část smlouvy plní finančně. „Dráhy neučinily nic víc, než co by přesahovalo závazek České republiky v mezinárodní dopravě,“ řekl loni soudce Krajského soudu David Raus.

Jednu pokutu už úřad zrušil

České dráhy vedly s antimonopolním úřadem ještě totožný souběžný spor, v němž dostaly pokutu 1,2 milionu korun za smlouvy uzavřené v letech 2009 až 2012. V tomto případě už dříve ÚOHS pokutu zrušil.

České dráhy připravují modernizaci, zvažují nákup dvaceti nových lokomotiv s rychlostí až 200 km/h

Číst článek

České dráhy uzavíraly každoročně se společností Österreichische Bundesbahnen smlouvy na pronájem lokomotiv Taurus. Jako jediné mohou vozit osobní soupravy Railjet na mezinárodních spojích mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. První v Česku vyjela v roce 2014.

V předchozích letech vozily rakouské lokomotivy standardní soupravy vlaků EuroCity mezi Českem a Rakouskem.

Také za railjety měly původně podle antimonopolního úřadu České dráhy platit pokutu. Úřad firmě vyměřil rekordní sankci za zakázky 25 milionů korun, řízení ale po letech zastavil.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme