České dráhy se pokoušejí získat znovu důvěru
Přilákat cestující zpátky do vlaků - o to se od poloviny roku pokusí České dráhy. Klesnout by měly ceny jízdenek na vybraných tratích a lákadlem má být i nový systém slev. Co nás tedy čeká, pokud bychom vyměnili jízdu autem nebo autobusem za vlakové kupé?
Možná bude cestování vlakem zase o něco příjemnější. A jako první to pocítíme na trase Praha-Brno. Právě tam chtějí České dráhy konkurovat autobusové dopravě nejdřív. Od 1.června nás tak jízda z Prahy do Brna nebo v opačném směru vyjde na 140 korun. Jízdenku nám průvodčí prodá i přímo ve vlaku bez přirážky a stejně drahá bude jízda v běžném rychlíku i v luxusnějším Eurocity, dodává šéf obchodně-provozní divize Českých drah Jiří Vencl. "Tím chceme umožnit nejen kvalitní spojení autobusové, ale i kvalitní spojení za poměrně rozumnou cenu pro cestující ve vlacích. Ta cena je bez použití Z-karty, je to pro každého cestujícího."
České dráhy slibují, že pokud do září tato sleva přiláká cestující do vlaků, tak podobnou nabídku zavedou na dalších důležitých tratích. Měnit se bude o měsíc později, tedy od července, také skupinové jízdné. To se už teď nelíbí některým kritikům a poukazují na to, že například kvůli rušené slevě ČD-Tip by mělo stoupnout jízdné pro rodiče s dětmi.
Podle Jiřího Vencla mohou ale rodiny od poloviny roku využívat novou skupinovou slevu, která jim zvýšení jízdného kompenzuje. "První cestující si koupí jízdenku za plnou cenu zákaznického jízdného. Upozorňuji zákaznického jízdného, ne toho obyčejného, bez prokázání, že má nebo nemá zákaznickou kartu. A každý další až do počtu 15 si kupuje poloviční jízdné. Tímto způsobem jsme schopni odbavit školní výlet anebo fotbalovou jedenáctku i s masérem."
Naopak ze spekulace o rušení takzvaných Z-karet v našich vlacích mít strach nemusíme. Pouze se upraví jejich cena. Pro všechny bude stejná - tedy 100 korun. Pokud jste za Z-kartu už dříve zaplatili 200 a platí vám i po červenci, tak vám České dráhy její platnost prodlouží o půl roku, dodává šéf obchodně-provozní divize Jiří Vencl. "Myslím si, že v Z-kartách budeme sledovat další vývoj. Já momentálně uvažuji o čipových kartách, zkrátka o jiné kvalitě podobné Bahnkartám, které používají německé dráhy."
Pokud by jedinou vadou na kráse našich vlaků byla cena jízdenek, tak by to možná nebylo až zase tak zlé. Jenže, když platíme, tak očekáváme určitý standard. Například, že cesta po železnici se nečekaně kvůli zpoždění neprotáhne o několik hodin nebo že se vagóny nebudou podobat pojízdným popelnicím. A právě kultura cestování musí jít nahoru, říká generální ředitel ČD Petr Kousal a dodává, pracoval jsem několik let ve Vídni, takže vím, jak má vypadat čistý vlak. "Vozy našich drah jsou staré, ale na druhé straně mohou být alespoň čisté, zejména ta sociální zařízení. Tam se chceme zaměřit."