České dráhy neuspěly. Škoda Transportation jim nemusí vracet 1,2 miliardy, potvrdil odvolací soud

České dráhy nedostanou zpět 1,2 miliardy korun, které v minulosti doplatily strojírenské firmě Škoda Transportation za dodávku lokomotiv. Vrchní soud v Praze v úterý při řešení odvolání státního dopravce potvrdil rozhodnutí soudu prvního stupně, který uznal dřívější verdikt arbitráže. Ta v minulosti ve sporu přiřkla peníze Škodě Transportation. Soudní rozhodnutí je pravomocné, dráhy proti němu mohou podat pouze dovolání.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vlak Českých drah, ilustrační foto

České dráhy nedostanou zpět 1,2 miliardy od Škody Transportation | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Dráhy si u Škody objednaly 20 lokomotiv zhruba za 2,5 miliardy. Lokomotivy měl dopravce převzít roku 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv a obrátila se na arbitrážní soud s požadavkem na doplatek kupní ceny, kterou firmě dráhy nezaplatily. Dráhy se naopak dožadovaly miliardové pokuty za pozdní dodávku.

Spor Českých drah a výrobce lokomotiv před soudem. V kauze jde o 1,2 miliardy

Číst článek

Arbitráž nakonec přiznala Škodě Transportation za lokomotivy doplatek 1,2 miliardy. Dráhy rozhodnutí arbitráže neuznaly a požadovaly u soudu jeho zrušení.

Výtky dopravce

Dopravce u soudu argumentoval například podjatostí jednoho z rozhodců. Pražský městský soud však před dvěma lety uznal rozhodnutí arbitráže za platné s tím, že není možné přezkoumávat samo arbitrážní rozhodnutí. Soud se proto zabýval zejména procesní stránkou vedení arbitráže, která však podle něj byla v pořádku. Dráhy se proti rozhodnutí soudu odvolaly a nadále žádaly zrušení verdiktu arbitráže.

České dráhy při úterním líčení u vrchního soudu argumentovaly například nedostatečným vypořádáním jeho důkazů ze strany soudu prvního stupně. Soud navíc podle nich rozhodoval pouze podle kopie rozhodnutí arbitráže, která navíc měla neveřejné části, k nimž účastníci neměli přistup.

Odvolací soud však výtky dopravce neuznal jako důvodné a potvrdil původní rozhodnutí. Poukázal mimo jiné i na rozhodčí doložku, která byla součástí smlouvy mezi oběma firmami a jež neumožňovala, aby spor řešil věcně soud.

Jízdenku na zpožděný spoj zatím aplikace Můj vlak nenabízí. České dráhy to ale chtějí změnit

Číst článek

Analýza dalšího postupu

České dráhy zatím o dalším postupu v kauze nerozhodly. „Počkáme na písemné vyhotovení rozhodnutí, to budeme analyzovat a následně rozhodneme o dalším postupu,“ řekla v úterý mluvčí státního dopravce Vanda Rajnochová.

„O rozhodnutí vrchního soudu víme, ale nemáme k dispozici písemné vyhotovení rozsudku. K vnitřním záležitostem se zásadně nevyjadřujeme,“ reagoval mluvčí Škody Transportation Jan Švehla.

Skupina České dráhy loni hospodařila se ztrátou 4,1 miliardy korun. Vliv na to měla především koronavirová krize. V předchozích pěti letech dráhy hospodařily se ziskem, který v roce 2019 činil 1,3 miliardy korun.

Největší propad tržeb loni zasáhl osobní dopravu, kde počet cestujících klesl o třetinu na zhruba 118 milionů. Strojírenská skupina Škoda Transportation měla loni zisk EBITDA 380 milionů korun, díky vyšší zakázkové náplni meziročně o 18,6 procenta vyšší. Tržby firmě vzrostly o 11,3 procenta na 11,03 miliardy Kč.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme