České e-shopy hlásí rekordní tržby. Lidé v nich nakupují potraviny, léky i elektroniku

E-shopy jsou v Česku čím dál populárnější. Lidé si zvykají přes internet pořizovat třeba potraviny a další zboží, pro které dřív chodili do kamenných prodejen. A utrácí za ně čím dál víc peněz. Podle propočtů tak letos nejspíš poprvé padne hranice 100 miliard korun, které e-shopy celkem za rok utrží. Píšou o tom Hospodářské noviny.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování online (ilustrační foto)

Nakupování online (ilustrační foto) | Foto: CC0 Public domain

Důvodů, proč jsou Češi k nákupům na internetu stále vstřícnější, je několik. Jednak se daří ekonomice, rostou platy a zároveň klesá nezaměstnanost, takže se Češi nebojí utrácet. Navíc si lidé na nakupování online zvykli a nemají z něj strach jako v minulosti.

Nový sklad čínského e-shopu Alibaba zprovozníme před Vánoci, slibuje ředitel distribuční společnosti

Číst článek

Důvěru v e-shopy má podle průzkumu Evropské komise víc než polovina obyvatel EU. Před 10 lety to přitom byla jen necelá třetina, píšou Hospodářské noviny.

Internetové obchody navíc pořád rozšiřují nabídku zboží. A to především takového, za které Češi utrácejí nejčastěji. Dlouhodobě si zvykli nakupovat zboží denní spotřeby, vedle už zmíněného prodeje potravin rostou i internetové lékárny a daří se také prodeji oblečení.

Stále ale platí, že se v e-shopech nejvíce prodává elektronika - ta zaujímá nadpoloviční část. Desetina věcí koupených online je pak zařízení pro dům a zahradu a 9 % náleží oblečení a módě.

V e-shopech Češi utratili 46 miliard

Popularitu e-shopů v Česku dokládají i údaje portálu Heuréka.cz. Podle něj Češi při nákupech v e-shopech utratili během prvního pololetí letošního roku 46,4 miliardy korun, meziročně o 13 procent víc.

Ve druhé půlce roku by přitom měl růst ještě zrychlit. Podle nedávného odhadu Asociace pro elektronickou komerci letos tržby internetových obchodů dosáhnou zhruba 115 miliard korun. Podíl e-comerce na celkovém maloobchodu stoupne na téměř 11 procent.

„Tempo růstu tržeb se zmírnilo. Trendy v nakupování však zůstávají podobné. Za letošní půlrok Češi nechali na internetu tolik peněz, co před šesti lety za celý rok," uvedl ředitel srovnávače cen Heureka.cz Tomáš Braverman.

Přidávají se i senioři

Roste online nákup jídla a oblečení, častěji Češi také kupují běžné spotřební zboží. K nákupům po síti se navíc stále častěji přidávají senioři. „Zboží denní spotřeby či oblečení a obuv zažívají stále velmi výrazný růst.

Dynamický rozvoj pak sledujeme u segmentu potravin či léků. Zákazníci i u tohoto druhu zboží začínají měnit své chování a nakupovat jej po síti," dodal výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Trendem mezi českými zákazníky je objednávka v e-shopu s vyzvednutí na odběrném místě. Aktuálně si mohou Češi vybrat z více než 9000 výdejních míst. „I počet výdejních míst každoročně roste. Kromě kamenných poboček e-shopů například sami dopravci nabízí mnoho 'pointů', tedy míst, kde si zboží může zákazník vyzvednout osobně," dodal Braverman.

Kateřina Součková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme