České firmy se nezapojují do rozmachu Afriky

Africká střední třída se za poslední dekádu rozrostla o více než polovinu. Vyplývá to z analýzy Africké rozvojové banky. Právě na ní se odvolává list Wall Street Journal když kupní potenciál střední třídy napříč kontinentem srovnává s Čínou a s Indií.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Africké děti ve školních uniformách

Africké děti ve školních uniformách | Foto: Zuzana Gálová

Což znamená, že Afričané začínají kupovat stále více dováženého zboží a jsou tak čím dál tím zajímavější i pro americké a evropské firmy. I o tom se ode dneška bude mluvit v jihoadfrickém Kapském měste na začínajícím Africkém ekonomickém fóru.

Přehrát

00:00 / 00:00

O možnostech zapojení českých firem do afrického trhu mluvil ve Světě o deváté Ředitel poradenské společnosti Xenia Michal Jirkovský

Ředitel poradenské společnosti Xenia, která mnohé africké trhy pokrývá, Michal Jirkovský ve Světě o deváté zalitoval, že české firmy a podnikatelé jsou ve vztahu k Africe poněkud laxní. „Polovina Afriky je dnes o francouzštině a portugalštině, pracovníky nemají.“

České firmy jsou navíc zvyklé na evropskou úroveň infrastruktury, logistických nebo bankovních služeb. „Další věc je nutnost investic – a toho se Češi zásadně bojí, nebo to neumí, či nemají peníze,“ připomněl Jirkovský, když rozebíral důvody absence české expanze na africkém kontinentu.

„Ministerstvo zahraničí ruší naše ambasády a ministerstvo průmyslu a obchodu nemá žádnou pobočku v subsaharské Africe,“ vypočetl další důvody. „Kupní síla roste, Afrika je velmi perspektivní, polovina populace je mladší 16 let a tamní města se rozvíjejí nejrychleji na celém světě.“

Jirkovský také poznamenal, že kontinent potřebuje stabilitu, tamní vlády potřebují peníze, k tomu potřebují daně a k tomu stabilní podniky a zahraniční investice.

„Evropa je velice laxní ve vztahu k Africe na rozdíl od Číny, která tam lavinovitě jde,“ podotkl s tím, že i tam jsou solventní koneční zákazníci, ale chybí distribuce. „Dodat jim to, naučit je to atd.“

Podle jeho názoru Afričané potřebují jednoduché stroje, mechanizaci a velké možnosti jsou v zaučování tamní pracovní síly. Doporučoval by, aby Česko spolupracoval s okolními zeměmi, Slovenskem , Polskem. „A jít společně, udělat společnou strategii, obchodní akce a do určité míry i malé investiční akce. Myslím, že by se podnikatelé přidali, protože by měli odvahu,“ zdůraznil ve Světě o deváté Michal Jirkovský.

Milan Kopp, Roman Chlupatý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme