České firmy se nezapojují do rozmachu Afriky
Africká střední třída se za poslední dekádu rozrostla o více než polovinu. Vyplývá to z analýzy Africké rozvojové banky. Právě na ní se odvolává list Wall Street Journal když kupní potenciál střední třídy napříč kontinentem srovnává s Čínou a s Indií.
Což znamená, že Afričané začínají kupovat stále více dováženého zboží a jsou tak čím dál tím zajímavější i pro americké a evropské firmy. I o tom se ode dneška bude mluvit v jihoadfrickém Kapském měste na začínajícím Africkém ekonomickém fóru.
O možnostech zapojení českých firem do afrického trhu mluvil ve Světě o deváté Ředitel poradenské společnosti Xenia Michal Jirkovský
Ředitel poradenské společnosti Xenia, která mnohé africké trhy pokrývá, Michal Jirkovský ve Světě o deváté zalitoval, že české firmy a podnikatelé jsou ve vztahu k Africe poněkud laxní. „Polovina Afriky je dnes o francouzštině a portugalštině, pracovníky nemají.“
České firmy jsou navíc zvyklé na evropskou úroveň infrastruktury, logistických nebo bankovních služeb. „Další věc je nutnost investic – a toho se Češi zásadně bojí, nebo to neumí, či nemají peníze,“ připomněl Jirkovský, když rozebíral důvody absence české expanze na africkém kontinentu.
„Ministerstvo zahraničí ruší naše ambasády a ministerstvo průmyslu a obchodu nemá žádnou pobočku v subsaharské Africe,“ vypočetl další důvody. „Kupní síla roste, Afrika je velmi perspektivní, polovina populace je mladší 16 let a tamní města se rozvíjejí nejrychleji na celém světě.“
Jirkovský také poznamenal, že kontinent potřebuje stabilitu, tamní vlády potřebují peníze, k tomu potřebují daně a k tomu stabilní podniky a zahraniční investice.
„Evropa je velice laxní ve vztahu k Africe na rozdíl od Číny, která tam lavinovitě jde,“ podotkl s tím, že i tam jsou solventní koneční zákazníci, ale chybí distribuce. „Dodat jim to, naučit je to atd.“
Podle jeho názoru Afričané potřebují jednoduché stroje, mechanizaci a velké možnosti jsou v zaučování tamní pracovní síly. Doporučoval by, aby Česko spolupracoval s okolními zeměmi, Slovenskem , Polskem. „A jít společně, udělat společnou strategii, obchodní akce a do určité míry i malé investiční akce. Myslím, že by se podnikatelé přidali, protože by měli odvahu,“ zdůraznil ve Světě o deváté Michal Jirkovský.