České firmy slaví triumf na leteckém veletrhu Oshkosh 2006

České firmy mají velké úspěchy na největší letecké akci na světě na leteckém veletrhu a srazu letadel Oshkosh 2006 v americkém Wisconsinu. Je to ohromná akce, na které je k vidění 12 tisíc letadel, které tam obdivuje i kupuje na 800 000 lidí. Informace od našich vystavovatelů zprostředkovává zpravodaj Českého rozhlasu ve Spojených státech Alexandr Pícha.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

ultralight české výroby

ultralight české výroby | Foto: Alexandr Pícha

Na veletrhu v Oshkoshi má stánek i naše ministerstvo průmyslu a obchodu, Czech Trade a Czech Invest. České firmy tady vystavují a prodávají záchranné systémy, vrtule (za rok jsme jich tady v Americe prodali skoro 1 500) a další letecké komponenty, ale hlavně lehká sportovní letadla v nové kategorii LSA (Light Sport Aircraft).

To je tady na americkém trhu doslova bomba. Čeští a českoameričtí výrobci tu už prodali takových letadel přes sto a prodávají i jejich komponenty. Jsme tu jedničkou, podařilo se nám tady obsadit kolem 35 procent amerického trhu, to je víc než výrobci z jakékoliv další země, včetně Spojených států.

Američané považují evropskou kategorii ultralightů za moc subtilní, takové omezení má v sobě hodně rizik. Proto tady nemají ultralighty s váhovým omezením celé vzletové hmotnosti na 450 kilogramů, ale americká lehká sportovní letadla mohou mít až 600 kilogramů. Se záchrannými systémy mohou mít obě kategorie těch kilogramů o něco více. V Americe se také tato letadla nepoužívají jenom jako rekreační záležitost, ale rychle je začaly využívat i menší firmy pro podnikání. Ta kategorie byla ve Spojených státech zavedena teprve před rokem a je tady po lehkých letadlech doslova hlad.

O český úspěch se z obchodního hlediska starají i američtí investoři, distributoři a prodejci, ale hlavní je šikovnost našich konstruktérů. Po různě se rozdělujících leteckých závodech třeba v Kunovicích nebo na Zlínsku zůstalo hodně šikovných lidí i kapacity. České firmy Evektor, Czech Aircraft Works, T&L Ultralight a další vyrábějí úspěšně ultralighty a stejně tak úspěšně se přeorientovaly i na americkou kategorii lehkých sportovních letadel.

Velkou roli samozřejmě hraje i naše bezkonkurenčně levná pracovní síla. Ale toho do času, jde o to, aby nám americké firmy nepřetáhly hlavně naše zkušené konstruktéry.

A jaká úskalí nám připravuje náročný americký trh? Přece jenom ve Spojených státech jsou velmi silné firmy ve všech oblastech leteckého průmyslu, ale Američané v tomto oboru nebyli tak flexibilní. Nemají také zkušenosti ze stavby ultralightů. Ale do budoucna tu nebezpečí konkurence je. Velká společnost Cessna už na veletrhu v Oshkoshi představila vlastní model lehkého letadla v kategorii do 600 kilogramů. Odborníci v tomto oboru říkají, že se zatím nemusíme bát. Ale samozřejmě se musíme o to víc snažit. Kdyby Cessna zavedla velkosériovou výrobu nějakého solidního typu, tak bychom byli vystaveni tvrdé konkurenci ceny, kvality, perfektní sítě servisu i náhradních dílů a dalšího nezbytného zajištění.

Podle Jana Fridricha z Letecké amatérské asociace ČR se v Americe pohybuje cena českých lehkých sportovních letadel od 80 do 100 tisíc dolarů. Ředitel odboru na Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR Miloš Sklenka řekl Českému rozhlasu, že čeští výrobci už za rok prodali ve Spojených státech lehká letadla a jejich komponenty za víc než 10 milionů dolarů.

Naše malé firmy ale nestíhají pokrýt poptávku. Hodně by pomohlo, kdyby se stejná kategorie zavedla i v Evropě, aby naši výrobci nemuseli jet výrobu na dvou liniích. Ale v každém případě si tady český velvyslanec Petr Kolář pochvaloval, jak úspěchy lehkých českých letadel hodně zvyšují prestiž a dobré jméno České republiky.

Milan Kopp, Alexandr Pícha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme