České firmy slaví triumf na leteckém veletrhu Oshkosh 2006
České firmy mají velké úspěchy na největší letecké akci na světě na leteckém veletrhu a srazu letadel Oshkosh 2006 v americkém Wisconsinu. Je to ohromná akce, na které je k vidění 12 tisíc letadel, které tam obdivuje i kupuje na 800 000 lidí. Informace od našich vystavovatelů zprostředkovává zpravodaj Českého rozhlasu ve Spojených státech Alexandr Pícha.
Na veletrhu v Oshkoshi má stánek i naše ministerstvo průmyslu a obchodu, Czech Trade a Czech Invest. České firmy tady vystavují a prodávají záchranné systémy, vrtule (za rok jsme jich tady v Americe prodali skoro 1 500) a další letecké komponenty, ale hlavně lehká sportovní letadla v nové kategorii LSA (Light Sport Aircraft).
To je tady na americkém trhu doslova bomba. Čeští a českoameričtí výrobci tu už prodali takových letadel přes sto a prodávají i jejich komponenty. Jsme tu jedničkou, podařilo se nám tady obsadit kolem 35 procent amerického trhu, to je víc než výrobci z jakékoliv další země, včetně Spojených států.
Američané považují evropskou kategorii ultralightů za moc subtilní, takové omezení má v sobě hodně rizik. Proto tady nemají ultralighty s váhovým omezením celé vzletové hmotnosti na 450 kilogramů, ale americká lehká sportovní letadla mohou mít až 600 kilogramů. Se záchrannými systémy mohou mít obě kategorie těch kilogramů o něco více. V Americe se také tato letadla nepoužívají jenom jako rekreační záležitost, ale rychle je začaly využívat i menší firmy pro podnikání. Ta kategorie byla ve Spojených státech zavedena teprve před rokem a je tady po lehkých letadlech doslova hlad.
O český úspěch se z obchodního hlediska starají i američtí investoři, distributoři a prodejci, ale hlavní je šikovnost našich konstruktérů. Po různě se rozdělujících leteckých závodech třeba v Kunovicích nebo na Zlínsku zůstalo hodně šikovných lidí i kapacity. České firmy Evektor, Czech Aircraft Works, T&L Ultralight a další vyrábějí úspěšně ultralighty a stejně tak úspěšně se přeorientovaly i na americkou kategorii lehkých sportovních letadel.
Velkou roli samozřejmě hraje i naše bezkonkurenčně levná pracovní síla. Ale toho do času, jde o to, aby nám americké firmy nepřetáhly hlavně naše zkušené konstruktéry.
A jaká úskalí nám připravuje náročný americký trh? Přece jenom ve Spojených státech jsou velmi silné firmy ve všech oblastech leteckého průmyslu, ale Američané v tomto oboru nebyli tak flexibilní. Nemají také zkušenosti ze stavby ultralightů. Ale do budoucna tu nebezpečí konkurence je. Velká společnost Cessna už na veletrhu v Oshkoshi představila vlastní model lehkého letadla v kategorii do 600 kilogramů. Odborníci v tomto oboru říkají, že se zatím nemusíme bát. Ale samozřejmě se musíme o to víc snažit. Kdyby Cessna zavedla velkosériovou výrobu nějakého solidního typu, tak bychom byli vystaveni tvrdé konkurenci ceny, kvality, perfektní sítě servisu i náhradních dílů a dalšího nezbytného zajištění.
Podle Jana Fridricha z Letecké amatérské asociace ČR se v Americe pohybuje cena českých lehkých sportovních letadel od 80 do 100 tisíc dolarů. Ředitel odboru na Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR Miloš Sklenka řekl Českému rozhlasu, že čeští výrobci už za rok prodali ve Spojených státech lehká letadla a jejich komponenty za víc než 10 milionů dolarů.
Naše malé firmy ale nestíhají pokrýt poptávku. Hodně by pomohlo, kdyby se stejná kategorie zavedla i v Evropě, aby naši výrobci nemuseli jet výrobu na dvou liniích. Ale v každém případě si tady český velvyslanec Petr Kolář pochvaloval, jak úspěchy lehkých českých letadel hodně zvyšují prestiž a dobré jméno České republiky.