České nadace a firmy daly letos na dobročinné účely 900 milionů korun
České společnosti, fondy a nadace letos věnují na charitu necelou miliardu korun. To je skoro stejná částka, jakou daly na veřejně prospěšné účely v loňském roce. Instituce většinou podporují vzdělávání, životní prostředí nebo rozvoj kultury a sportu v regionech.
Některé firmy dávají maximálně jednotky procent ze svého zisku. To je pořád o něco míň, než na tyto účely věnují zahraniční společnosti.
Nejčastější oblasti, do kterých nadace, fondy i firmy každoročně posílají několik stovek milionů korun, jsou opravy dětských hřišť nebo sázení stromů. Nakupují také nové učebnice a pomůcky pro žáky základních a středních škol, které postihly třeba povodně.
„Celkový objem finančních prostředků je aktuálně v zásadě již na svém maximu. O to důležitější je právě využití financí, a proto zdůrazňujeme významy různých partnerství a mezisektorové a mezioborové spolupráce,“ řekla výkonná ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová.
Fórum podle ní letos sledovalo více než 110 fondů a nadací, které poslaly peníze na dobročinné účely. Mezi nimi bylo i téměř 20 firem. Některé nemají ještě celkové částky za letošní rok spočítané, ale u větší části z nich budou sumy stejné jako loni.
Největším dárcem byla Nadace ČEZ, která na charitu rozdělila 160 milionů korun.
„Stále rozvíjíme naše dlouhodobé grantové programy. Například výstavbu padesáti nových dětských a sportovních oranžových hřišť jsme letos podpořili více než 20 miliony korun. Novinkou je i osvětlování přechodů pro chodce, protože to dokáže snížit počet nehod na nich o desítky procent,“ popsal manažer Nadace ČEZ Ondřej Šuch.
Firmy pomáhají dětem, nadace sociálně slabším
Z nefiremních nadací měla největší objem příspěvků Nadace Charty 77, a to víc než 51 milionů korun.
Na dobročinné účely přispívají i ryze soukromé společnosti. Mezi nimi jsou například mobilní operátor O2, Česká spořitelna nebo Plzeňský Prazdroj.
„Jenom prostřednictvím grantového programu Prazdroj lidem jsme v uplynulém fiskálním roce investovali v okolí našich pivovarů 7,5 milionu korun,“ řekla jeho mluvčí Kateřina Krásová.
„Firmy se hodně zaměřují na mladé, studenty, talentované a na vzdělávání. U nadací převládá dárcovství směrem do sociálně-humanitární oblasti. Na druhou stranu vidíme, že už i u firem dochází k tomu, že podporují taková témata, do kterých by se dříve nepustily,“ popsala rozdíl v dárcovství institucí a firem Klára Šplíchalová.
České firmy v charitě zaostávají
I přesto, že částky od firem se ročně pohybují ve stovkách milionů, ve srovnání se zahraničními společnostmi jsou stále malé.
Firmy třeba ve Spojených státech, Velké Británii nebo v Německu dávají na charitu až 10 procent z celoročního zisku. Zdejší společnosti v průměru 2 až 4 procenta.
Podle některých odborníků mají zahraniční podniky se společenskou odpovědností historicky větší zkušenosti. Na druhou stranu v Česku přibývá firem, které dávají na dobročinné účely stejné částky každý rok. Bez ohledu na to, jestli jejich zisk vzrostl, nebo klesl.