České nadace a firmy daly letos na dobročinné účely 900 milionů korun

České společnosti, fondy a nadace letos věnují na charitu necelou miliardu korun. To je skoro stejná částka, jakou daly na veřejně prospěšné účely v loňském roce. Instituce většinou podporují vzdělávání, životní prostředí nebo rozvoj kultury a sportu v regionech.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peníze (ilustrační foto) | Foto: Ladislav Bába

Některé firmy dávají maximálně jednotky procent ze svého zisku. To je pořád o něco míň, než na tyto účely věnují zahraniční společnosti.

Nejčastější oblasti, do kterých nadace, fondy i firmy každoročně posílají několik stovek milionů korun, jsou opravy dětských hřišť nebo sázení stromů. Nakupují také nové učebnice a pomůcky pro žáky základních a středních škol, které postihly třeba povodně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na jaké dobročinné účely dávají firmy a nadace peníze, zjišťoval Jan Beneš

„Celkový objem finančních prostředků je aktuálně v zásadě již na svém maximu. O to důležitější je právě využití financí, a proto zdůrazňujeme významy různých partnerství a mezisektorové a mezioborové spolupráce,“ řekla výkonná ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová.

Fórum podle ní letos sledovalo více než 110 fondů a nadací, které poslaly peníze na dobročinné účely. Mezi nimi bylo i téměř 20 firem. Některé nemají ještě celkové částky za letošní rok spočítané, ale u větší části z nich budou sumy stejné jako loni.

Největším dárcem byla Nadace ČEZ, která na charitu rozdělila 160 milionů korun.

„Stále rozvíjíme naše dlouhodobé grantové programy. Například výstavbu padesáti nových dětských a sportovních oranžových hřišť jsme letos podpořili více než 20 miliony korun. Novinkou je i osvětlování přechodů pro chodce, protože to dokáže snížit počet nehod na nich o desítky procent,“ popsal manažer Nadace ČEZ Ondřej Šuch.

Firmy pomáhají dětem, nadace sociálně slabším

Z nefiremních nadací měla největší objem příspěvků Nadace Charty 77, a to víc než 51 milionů korun.

Na dobročinné účely přispívají i ryze soukromé společnosti. Mezi nimi jsou například mobilní operátor O2, Česká spořitelna nebo Plzeňský Prazdroj.

„Jenom prostřednictvím grantového programu Prazdroj lidem jsme v uplynulém fiskálním roce investovali v okolí našich pivovarů 7,5 milionu korun,“ řekla jeho mluvčí Kateřina Krásová.

„Firmy se hodně zaměřují na mladé, studenty, talentované a na vzdělávání. U nadací převládá dárcovství směrem do sociálně-humanitární oblasti. Na druhou stranu vidíme, že už i u firem dochází k tomu, že podporují taková témata, do kterých by se dříve nepustily,“ popsala rozdíl v dárcovství institucí a firem Klára Šplíchalová.

České firmy v charitě zaostávají

I přesto, že částky od firem se ročně pohybují ve stovkách milionů, ve srovnání se zahraničními společnostmi jsou stále malé.

Firmy třeba ve Spojených státech, Velké Británii nebo v Německu dávají na charitu až 10 procent z celoročního zisku. Zdejší společnosti v průměru 2 až 4 procenta.

Podle některých odborníků mají zahraniční podniky se společenskou odpovědností historicky větší zkušenosti. Na druhou stranu v Česku přibývá firem, které dávají na dobročinné účely stejné částky každý rok. Bez ohledu na to, jestli jejich zisk vzrostl, nebo klesl.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme