České podnikatele láká čínský trh. Bez pomoci politiků se často neobejdou
Čeští podnikatelé mají zájem o čínský trh. Zástupci z celkem sedmi desítek firem provázejí premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD) na pracovní návštěvě Čínské lidové republiky. Mnohé společnosti už v Číně svá zastoupení mají, jiné tam teprve míří. Znalci místního prostředí ale upozorňují, že podnikání v Číně je běh na dlouhou trať. A často je nutná pomoc ze strany politiků.
Jan Fridrich z Letecké amatérské asociace už několik roků usiluje o to, aby česká letadla získala certifikaci od čínských úřadů. Bez ní nemohou legálně na čínské nebe.
Jak říká, dlouho s ním úřady odmítaly jednat. Až do okamžiku, kdy se o potížích zmínil prezident Miloš Zeman svému čínskému protějšku.
Čeští podnikatelé mají zájem o čínský trh. Jak se v zemi skutečně podniká, zjišťoval Jaromír Marek
„Od té doby se najednou čínský letecký úřad s námi začal bavit stylem, že už se nemusíme bavit přes čínského překladatele, že se můžeme bavit anglicky. Někteří z nich se přes noc naučili anglicky,“ popisuje Fridrich.
Pokud není politická podpora, je zapotřebí trpělivost a čas. Potvrzuje to generální ředitel pivovarů Lobkowicz Zdeněk Radil.
„V začátcích to byl nekonečný proces dojednávání smlouvy. Neustále jsme si vyměňovali nějaké návrhy, když to vypadalo, že už je smlouva uzavřená, tak čínská strana znova nějaký bod otevřela. Jsou to skutečně tvrdí obchodníci.“
'Se silným čínským partnerem jde všechno snáz'
Vše se změnilo, když do pivovaru vstoupil čínský akcionář, šanghajská společnost CESC. „Pokud máte v zádech silného čínského partnera, tak to pak jde všechno mnohem snáz,“ říká Zdeněk Radil.
Stejně tak se o silného domácího partnera opírala při vstupu na tamní trh pardubická firma Era, která na čínská letiště úspěšně dodává radarové systémy.
Ti, co mají zkušenosti s podnikáním v Číně, se shodují na jednom: zapomeňte na to, že zakázku dohodnete e-mailem. Bez opakovaných osobních jednání byznys v Číně možný není.