České podniky zasáhla recese v regionu nejsilněji

České výrobní podniky patří podle průzkumu poradenské firmy KPMG k těm, které ve střední a východní Evropě nejvíc zasáhla ekonomická recese. Na druhou stranu ale mají dobrou pozici pro zotavení a přežití.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Továrna na výrobu plochých obrazovek IPS v průmyslové zóně Triangl | Foto: David Hertl

Výrobní podniky ve střední a východní Evropě, tedy i v Česku, zasáhla ekonomická a hospodářská krize silněji, než například sektor služeb, uvádí KPMG. České výrobní podniky proto, že jde především o exportéry výrobků do zemí západní Evropy, hlavně Německa.

Přehrát

00:00 / 00:00

O současnosti a výhledech českých výrobních podniků mluvil na Rádiu Česko Josef Zbořil, člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy a člen Evropského hospodářského a sociálního výboru v Bruselu.

S krizí jim pak pochopitelně klesly tržby, propouštěly a klesla i celková produktivita. Co přispěje k obratu? Před krizí české výrobní podniky vykazovaly velmi silnou produktivitu práce, což jim nyní má pomoci, musí se ale více soustředit na hledání nových možností, jak snížit náklady, zvýšit zisky a předehnat konkurenci.

"Optimismus v této věci bohužel úplně nesdílím. Pochopitelně bych byl rád, kdyby tomu tak bylo, ale signály, které mám z výrobních oborů, jež sleduji, nejsou až tak optimistické. Určitými indikátory je například výroba obalů a obalové techniky nebo doprava. Ani jeden z těchto oborů nevykazuje žádné výrazné zlepšení, říká Josef Zbořil, člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy a člen Evropského hospodářského a sociálního výboru v Bruselu.

"České podniky ale mají tu výhodu, že jsou na tvrdost podnikatelského prostředí zvyklé již z doby restruktulizace, tudíž jejich přizpůsobivost je větší. Je důležité nepolevit v produktivitě práce," dodává Zbořil.

V Česku se ovšem výrobní podniky orientují na snižování nákladů více než v regionálním průměru, zhruba ze 70 procent. Stranou pak někdy zůstává kvalita služeb pro zákazníky, což může být v době doznívající recese jeden z prostředků, jak posílit postavení firmy na trhu, upozorňuje KPMG.

Patricie Polanská, Martina Mašková, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme