České stavebnictví zažívá krizi. Chybí finance na nové projekty

České stavebnictví na tom není nejlépe a v roce 2011 se situace nezlepší. To jsou závěry diskusního setkání lídrů českého stavebnictví. Potvrzuje se tak myšlenka, že stavebnictví jako první upadá a jako poslední začíná růst.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

novostavba | Foto: Marián Vojtek

S čím se české stavebnictví bude v roce 2011 potýkat popisuje Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš.

„Problémy jsou hlavně v rozpočtech. Zejména pak v oblasti infrastruktury. ČR je jednou ze tří zemí EU, která dramaticky způsobem sáhla na proinvestiční politiku, respektive se k ní postavila negativně, což určitě není dobře. Dramatický pětatřicetiprocentní meziroční propad musí být na ekonomice daného odvětví znát,“ uvedl Matyáš.

I přesto, že nejskloňovanějším tématem stále zůstává problematika dopravní infrastruktury, podle Václava Matyáše existují obory, které jsou na tom ještě hůře.

„Nelze mluvit jen o dopravní infrastruktuře. Rovněž sektor pozemního stavitelství na tom určitě není dobře, a to i s ohledem na to, že se převážně jedná o soukromou sféru. Špatně jsou na tom ale zejména výrobci stavebního materiálu, cihláři, cementáři. U nich činí meziroční propady více než dvacet procent. To se samozřejmě odráží i v nezaměstnanosti,“ dodal Matyáš.

Zaplatí i řidiči

Problematiku dopravní infrastruktury ale zcela pominout nelze. Jak podotýká náměstek ministra dopravy Ivo Toman, peníze, které byly v resortu seškrtány budou při výstavbě chybět.

„Pokud jde o schválený rozpočet, čísla nejsou radostná. Resort má nyní k dispozici o 35 miliard méně. Propad je velký a konkrétně to znamená, že letos se nevypisuje žádná nová soutěž a jsou zastaveny všechny velké stavby. Prioritu má dokončení staveb z minulého roku,“ potvrdil Rádiu Česko Toman.

Ten si je ale jistý, že některé finanční zdroje se ministerstvu podaří nahradit. Naneštěstí pro řidiče to budou právě oni, kteří se stanou zdrojem peněz.

„Snažíme se hledat alternativní zdroje příjmů, například v podobě zvýšení mýtného. Bude se tak dít na silnicích první a druhé třídy. Poprvé v historii navíc uvažujeme zapojit do výstavby privátní sektor, a to v podobě projektů PPP,“ upřesnil náměstek ministra dopravy.

Odhodlané firmy

Náladu v sektoru, který se již několikátý rok topí ve skepsi charakterizuje na počátku letošního roku Jiří Vacek ze společnosti CEEC Research:

„České stavebnictví se nachází ve velice kritické situaci, což firmy a soukromé subjekty chápou. Existuje však určitá naděje a hlavně odhodlanost proti zmíněné situaci bojovat.“

Trochu optimismu do situace vnáší také ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský, který představil novelu stavebního zákona, kterou jeho ministerstvo chystá. Zjednodušení procesu, rozšíření počtu staveb bez povolení a další změny zvedly stavebníkům náladu.

Lukáš Vincourek, Barbora Kreuzerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme