České výrobky se kopírují i v Evropě, malé firmy svůj patent těžko obhájí

Nebezpečí zneužití patentů už firmám nehrozí jen na asijských trzích. Kromě tradičního padělatele Číny si české firmy musí dávat pozor i na evropských trzích. Napodobeniny českých výrobků se prodávají na Slovensku a v Polsku, firmy se ale mohou bránit pouze formou inovací, soudní spor o patent pro ně nemá smysl.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Prvních 15 tuzemských výrobců potravin může označovat své produkty novým logem s českou vlajkou a nápisem Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR.

Prvních 15 tuzemských výrobců potravin může označovat své produkty novým logem s českou vlajkou a nápisem Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR. | Zdroj: ČTK

Česká společnost na výrobu obrábějících strojů Pramet se potýká se slovenskými i polskými napodobeninami svých výrobků. Firma se dokonce setkala i s tím, že se na trhu objevily její starší a už použité součástky, které byly obchodníky vydávány za nové.

„Někdo je v Polsku skupuje, pak je napovlakuje tak, že dostanou krásnou zlatou barvou a prodává je v patrně použitých krabičkách, takže starý výrobek vydávají za nový,“ přiznává ředitel společnosti Pramet Petr Beneš.

I když jsou výrobky patentované, je těžké zabránit tomu, aby k falzifikátům docházelo. Právní kroky jsou pro malé firmy velice zdlouhavé a drahé, a často by bylo složité prokazovat, kdo je skutečným výrobcem. Vyvolat soudní spor má smysl spíše pro velké firmy, jako tomu bylo u nedávného sporu Samsungu s Applem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor s Petrem Benešem, ředitelem společnosti Pramet

Malé firmy se tedy proti plagiátorství mohou bránit formou inovací a rozvojem výrobků. „Jednak udržujeme vysokou a stabilní kvalitu výrobků a snažíme se o dynamický rozvoj - být na špičce, protože špička se špatně kopíruje a dohání,“ říká Beneš.

Ale i toto plagiátorství může mít na zákazníka pozitivní efekt. „Paradoxně nám to spíše prospělo, protože zákazníci zjistili, že výrobky nefungují tak, jak byli zvyklí, obrátili se na nás, a tím pádem zjistili, že ty zdroje, ze kterých to kupovali, nejsou ty správné, a pochopili, že je lepší to kupovat od originálního prodejce,“ říká Beneš.

Tomáš Pavlíček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme