Česko chce prověřit státní pomoc pro Opel

Česko vystoupilo na ochranu svého automobilového průmyslu a žádá prošetření státní pomoci pro německou automobilku Opel. Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský žádá o prověření miliardové podpory v dopise Evropskou komisi. Napsal to deník E15.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Verze OPC | Foto: Opel

Německo chce vstup nového majitele do Opelu konsorcia Magna a ruské Sberbank podpořit státními zárukami za úvěry do výše 4,5 miliardy eur. S tím Česko nesouhlasí. Společnost totiž plánuje vyvážet levná auta na ruský trh, kde by dotované vozy přímo konkurovaly české Škodě Auto.

Ministr Tošovský adresoval dopis komisaři pro průmysl a podnikání Günteru Verheugenovi a komisařce pro hospodářskou soutěž Neelii Kroesové. Žádá v něm komisi o posouzení, jestli překlenovací pomoc německé vlády není v rozporu s pravidly vnitřního trhu a hospodářské soutěže.

Přehrát

00:00 / 00:00

O státní podpoře pro automobilku Opel mluvil na Rádiu Česko náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

"Neříkáme, že německá vláda porušuje podmínky, ale chceme, aby byznys plán, který je podporovaný německou vládou, byl skutečně posouzen z hlediska pravidel hospodářské soutěže," vysvětluje náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

"Pokud by překlenovací úvěr byl státem dotovaný a byl výhodnější než standardy, za které půjčuje Evropská investiční banka, tak by se podle našeho soudu jednalo o porušení pravidel hospodářské soutěže, protože přístup k úvěrům by měl být stejný ve všech členských státech," dodává Tlapa.

Škoda se bojí konkurence na ruském trhu

Škoda Auto montuje vozy v ruské Kaluze a nyní je tam chce i vyrábět. Příchod Opelu do Ruska by tak mohl investice Škody ohrozit. "Nechceme, aby se na ruské trhy dovážely státem subvencované automobily. Je to konkurence, která je potencionálně neférová vůči našim výrobcům. Z tohoto pohledu nemáme jiný názor než jiné evropské země," říká náměstek ministra průmyslu a obchodu.

Do Bruselu tento týden došly i výzvy Belgie, Španělska a Británie. Ty ale Německo napadají z jiného důvodu. Strachují se, že Opel zavře své provozy na jejich území a přemístí je do Německa.

"My souhlasíme s výzvami těchto zemí, protože když na jaře bylo jednání o krizi v automobilovém průmyslu, tak vznikla dohoda s komisařem Verheugenem, že jakékoliv rozhodnutí v automobilovém průmyslu bude učiněno s těmi zeměmi, kterých se automobilový průmysl dotýká. To se ale v případě Opelu nestalo," uvedl Tlapa.

Rádio Česko, Lenka Rafaelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme