Česko má podle studie nejdražší volání z vyspělých zemí, může za to prý ČTÚ

Česko má v průměru nejdražší volání ve vyspělém světě a nejhorší 3G síť. Tvrdí to alespoň studie organizace Informační institut, na které spolupracovali ekonom Pavel Kohout a poslanec a místopředseda hospodářského výboru Aleš Rádl. Důvodem tohoto stavu je podle institutu fakt, že Český telekomunikační úřad neplní své povinnosti.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Český telekomunikační úřad

Český telekomunikační úřad | Foto: Marián Vojtek

Informační institut je přesvědčen, že vláda by měla z čela úřadu odvolat jeho předsedu Pavla Dvořáka, tlačit operátory ke snížení cen, vytvořit podmínky pro vstup nového konkurenta na trh a současně také působit na Evropskou komisi, aby sjednotila ceny za mobilní služby v celé EU.

„V průměru to vychází, že máme o 78 procent dražší volání, než je průměr v celém vyspělém světě,“ tvrdí ředitel institutu Petr Cibulka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ředitel Informačního institutu Petr Cibulka a mluvčí ČTÚ František Malina ve Světě o deváté Rádia Česko

Opírá se přitom o údaje OECD z poloviny roku 2010, podle kterých je Česko na prvním místě s nejvyššími náklady při porovnání koše obsahujícího 100 hovorů. Následují Maďarsko a USA.

Český telekomunikační úřad závěry studie odmítá. „Úřad nikdy netvrdil a netvrdí, že ceny mobilních služeb v České republice jsou nízké a z některých studií skutečně vycházejí vyšší než v některých jiných zemích. Není ale vůbec pravda, že Česká republika má nejdražší volání ve vyspělém světě,“ uvedl mluvčí ČTÚ František Malina.

Informační institut podle něj vykládá data OECD účelově, srovnání prý navíc nezohledňuje všechny nabídky operátorů, například nadstavbové balíčky volných minut. Za objektivnější úřad považuje srovnání, které oficiálně používá Evropská komise.

„Tam je naopak srovnáván průměr skutečně dosahovaných minutových cen srovnává se to, co za provolané minuty zákazníci skutečně zaplatí. V tomto srovnání jsou ceny v České republice na průměru zemí Evropské unie,“ poukázal Malina.

Úřad odmítá, že by mohl regulovat koncové ceny

Míní také, že autoři studie příliš nezkoumali možnosti a pravomoci úřadu. Ten prý provádí analýzy trhu pravidelně, ceny ale může podle mluvčího regulovat pouze na velkoobchodní úrovni, a to ještě za velmi přísně stanovených podmínek, a nikoliv pro koncové zákazníky.

„Těžko lze argumentovat, že Český telekomunikační úřad není cenový orgán, když může regulovat ceny. Má zákonné pravomoci, může vydat rozhodnutí o ceně tak, aby reguloval ceny. Proces je složitý, nicméně analýzu relevantních trhů Český telekomunikační úřad v roce 2008 zrušil. Říká, že trh mobilního volání je v tuto chvíli efektivní. Není,“ oponuje Cibulka.

Institut upozorňuje na to, že v Česku jsou operátoři díky přemrštěným cenám a nízkým investicím do rozvoje sítě schopni udržovat jedny z nejvyšších marží. U T-Mobilu i u O2 se podle studie pohybují okolo rekordních 45 procent. „Snad ani obchod s drogami nemá takovou marži,“ poznamenal ředitel institutu.

Informační institut je nevládní neziskové vědomostní centrum se zaměřením na výzkum v politických otázkách. V minulosti kritizoval například tehdejšího šéfa Energetického regulačního úřadu Josefa Fiřta.

Průměrné ceny telekomunikačních služeb

Naďa Bělovská, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme