Česko plánuje investice do vodíkových čerpacích stanic, do deseti let jich má vyrůst pět

Česko chystá investice do vodíkové dopravy. Během deseti let by po celé republice mělo vyrůst pět nových čerpacích stanic nebo další vodíkové autobusy. Počítá s tím takzvaný Národní akční plán čisté mobility.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

První vodíková čerpací stanice v ČR | Foto: Tomáš Adamec

V současnosti v České republice funguje jediná vodíková čerpací stanice. Je ve středočeských Neratovicích a využívá ji experimentální vodíkový autobus, který provozuje Ústav jaderného výzkumu v Řeži u Prahy.

Už během několika let by se ale mohli podobným vozem svézt v městské hromadné dopravě třeba cestující v severních Čechách, v Praze nebo na Ostravsku. Ministerstvo dopravy připravuje studii, která zhodnotí jak a kde by měla vodíková technologie v dopravě fungovat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Česko chystá investice do vodíkové dopravy. Během 10 let by po republice mělo vyrůst pět nových čerpacích stanic

Princip vodíkových technologií už využívají například v Německu, kde je dnes zhruba padesát čerpacích stanic. V průběhu sedmi let by jich mělo být až 400. V Hamburgu provozují také vodíkovou loď, která by podle odborníků mohla být využívaná třeba i v Praze.

Číňané zase nedávno představili vodíkovou tramvaj. A třeba ve Francii na vodík jezdí i některé taxíky. Stále víc automobilek se navíc zaměřuje i na výrobu osobních automobilů.

„Úplně na čele vývoje aut je Toyota. Ta už uvedla na trh auto Mirai, které se v Japonsku prodává a v Evropě už bylo předvedeno. Hodně zkušebních aut provozuje i v Evropě, například v Dánsku je to Hyundai. Jsou to zatím stovky, spíš desítky vozidel. Je to samozřejmě teprve na začátku,“ říká redaktor serveru autoweek.cz Vladimír Rybecký.

Vodíkový autobus v Neratovicích | Foto: Jana Huzilová

Toyota Mirai se v Německu prodává v přepočtu za více než dva miliony korun. V Česku zatím žádná osobní auta na vodík nejezdí.

Vodík je některými odborníky označován jako palivo budoucnosti. Výrazně snižuje emise skleníkových plynů. Vede navíc ke snižování závislosti na fosilních palivech, jako ropa, zemní plyn nebo uhlí. Používáním vodíku v dopravě by se také výrazně snížil i hluk na silnicích.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme