Česko potřebuje zlepšit dopravní infrastrukturu, zní z MPO
Nedokončená páteřní síť silnic, dálnic a železnice v Česku brzdí nejen řidiče, ale i tuzemskou ekonomiku. Ta je kvůli nedotaženým zásadním silničním trasám jen málo konkurenceschopná.
I proto se toto téma dostalo do Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti, kterou vypracovalo ministerstvo průmyslu a obchodu. Podle náměstka Martina Tlapy jde o jednu z oblastí, kde Česká republika zaostává. A, jak uvedl ve Světě o desáté, je to také jedna z kritických oblastí pro budoucí úspěch naší země.
Ve Světě o desáté o tématu diskutovali náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa a František Lehovec, profesor stavební fakulty ČVUT
„My máme unikátní polohu ve středu Evropy, a vyhýbají se nám dlouhodobě pohyby zboží mezi východem, západem, severem a jihem. To znamená, nemáme vystavěné rychlostní koridory tak, jak jiné země, čili přeprava zboží trošku míjí Českou republiku. Je to do budoucna velká nevýhoda.“
Druhou věcí pak podle něj je kvalita v Česku stavěných silnic a dálnic.
„Třetí věc, která s tím souvisí, je možná hlavní, a to je zajištění dlouhodobého financování projektů. A proto i většina opatření, která zmiňujeme, se zaměřují na to, abychom si řekli, kolik můžeme mít financí od státu, kolik privátních peněz. A náš apel je na vybudování dlouhodobě udržitelného systému financování – ale ten musí porovnávat jak efekty, tak i zdroje,“ konstatoval dále Tlapa a dodal:
„Ta strategie neřeší, a nemá ambici řešit, jaké silnice se mají postavit. Spíše chce tu úvahu o tom, jak dál v silniční, železniční a lodní dopravě, dát do určitého kontextu strategického přemýšlení, to znamená zajištění financí a potom rozhodování o tom, kde budou priority.“
Expert: Nejde o peníze, ale o priority
František Lehovec, předseda české silniční společnosti a profesor stavební fakulty ČVUT, zpochybňuje argument nedostatku financí na dokončení dálniční sítě. Podle něj jde o uměle vytvořený problém.
„Uživatelé pozemních komunikací zaplatí ve svých daních podstatně více, než-li stát do toho vrazí. Jen na spotřební dani na pohonné hmoty, silniční dani a na mýtu vybere stát ročně asi 90 miliard. Kdyby jenom polovinu z toho věnoval do výstavby a dostavby silniční a dálniční sítě, tak vůbec o žádném problému nedostatku finančních prostředků nemůže být řeč.“
„Zdroje jsou dále z evropského Operačního programu doprava, které jsou významné a bohatě by to stačilo. Čili je to jenom otázka priorit, které si exekutiva, a také Poslanecké sněmovna, stanoví,“ poznamenal František Lehovec ve Světě o desáté.