Česko potřebuje zlepšit dopravní infrastrukturu, zní z MPO

Nedokončená páteřní síť silnic, dálnic a železnice v Česku brzdí nejen řidiče, ale i tuzemskou ekonomiku. Ta je kvůli nedotaženým zásadním silničním trasám jen málo konkurenceschopná.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D8 - tunel Radejčín

Stavba dálnice D8 - tunel Radejčín | Foto: IDMZ

I proto se toto téma dostalo do Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti, kterou vypracovalo ministerstvo průmyslu a obchodu. Podle náměstka Martina Tlapy jde o jednu z oblastí, kde Česká republika zaostává. A, jak uvedl ve Světě o desáté, je to také jedna z kritických oblastí pro budoucí úspěch naší země.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ve Světě o desáté o tématu diskutovali náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa a František Lehovec, profesor stavební fakulty ČVUT

„My máme unikátní polohu ve středu Evropy, a vyhýbají se nám dlouhodobě pohyby zboží mezi východem, západem, severem a jihem. To znamená, nemáme vystavěné rychlostní koridory tak, jak jiné země, čili přeprava zboží trošku míjí Českou republiku. Je to do budoucna velká nevýhoda.“

Druhou věcí pak podle něj je kvalita v Česku stavěných silnic a dálnic.

„Třetí věc, která s tím souvisí, je možná hlavní, a to je zajištění dlouhodobého financování projektů. A proto i většina opatření, která zmiňujeme, se zaměřují na to, abychom si řekli, kolik můžeme mít financí od státu, kolik privátních peněz. A náš apel je na vybudování dlouhodobě udržitelného systému financování – ale ten musí porovnávat jak efekty, tak i zdroje,“ konstatoval dále Tlapa a dodal:

„Ta strategie neřeší, a nemá ambici řešit, jaké silnice se mají postavit. Spíše chce tu úvahu o tom, jak dál v silniční, železniční a lodní dopravě, dát do určitého kontextu strategického přemýšlení, to znamená zajištění financí a potom rozhodování o tom, kde budou priority.“

Expert: Nejde o peníze, ale o priority

František Lehovec, předseda české silniční společnosti a profesor stavební fakulty ČVUT, zpochybňuje argument nedostatku financí na dokončení dálniční sítě. Podle něj jde o uměle vytvořený problém.

„Uživatelé pozemních komunikací zaplatí ve svých daních podstatně více, než-li stát do toho vrazí. Jen na spotřební dani na pohonné hmoty, silniční dani a na mýtu vybere stát ročně asi 90 miliard. Kdyby jenom polovinu z toho věnoval do výstavby a dostavby silniční a dálniční sítě, tak vůbec o žádném problému nedostatku finančních prostředků nemůže být řeč.“

„Zdroje jsou dále z evropského Operačního programu doprava, které jsou významné a bohatě by to stačilo. Čili je to jenom otázka priorit, které si exekutiva, a také Poslanecké sněmovna, stanoví,“ poznamenal František Lehovec ve Světě o desáté.

Tomáš Pavlíček, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme