Česko je rájem bezkontaktních karet. Zaplatit jde i v MHD, Praha je oproti Ostravě pozadu

Placení bezkontaktními kartami v obchodech si Češi oblíbili. 86 procent vydaných karet už je bezkontaktních, zatímco v Evropě je tento ukazatel v průměru poloviční, uvádí aktuální průzkum Masterindex společnosti Mastercard. A ukazuje se také, že tři čtvrtiny uživatelů platebních karet by typickým pípnutím chtěly platit i ve veřejné dopravě. S pomocí bezkontaktní bankovní karty si už dnes jízdenku koupíte v Liberci, Plzni, Ostravě, Praze, Hradci Králové a od dubna třeba také na všech linkách MHD v Karlových Varech.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V Česku je 86 % procent všech bankovních karet bezkontaktních. | Foto: Hamza Butt (Flickr, costculator.com / CC BY SA 2.0)

Vydaných platebních karet je v Česku více než obyvatel. Přes 80 procent karet je přitom bezkontaktních a lze je tedy snadno využít také k odbavení v autobusu nebo tramvaji.

„Z našich pravidelných průzkumů vyplývá, že více než 75 procent všech uživatelů platebních karet by rádo platilo ve veřejné dopravě. Nicméně realita je taková, že pouze 18 procent bylo konfrontováno s možností platební karty vyzkoušet,“ říká Petr Zlámalík ze společnosti Mastercard, která představila studii nazvanou Platební karty a jejich role ve veřejné dopravě.

Takový výsledek ale prý není vůbec špatný, myslí si ředitel společnosti Paynovation Pavel Juřík, který je také autorem několika knih o platebních kartách.

„V oblasti městské hromadné dopravy patří Česká republika mezi průkopníky v rámci celé Evropy. A to jednak v oblasti placení jednotlivého jízdného bezkontaktní platební kartou a současně se rozvíjejí projekty, kdy je možné na čip bankovní karty nahrát jízdenku časovou, kterou zákazník potom používá třeba měsíc nebo rok,“ řekl Radiožurnálu Juřík.

Chytrý systém v Plzni a Ostravě, Praha je na začátku

Například systém v ostravské MHD už přemýšlí za cestující, kterým stačí na začátku a na konci cesty přiložit platební kartu k terminálu ve voze. Pak už nemusí nic mačkat ani vybírat tarif nebo počítat délku jízdy a počet přestupů. Systém sám zvolí optimální variantu jízdného, obejde se i bez vytištěné jízdenky.

V Plzni ale podobný systém jízdenky záměrně tiskne. S bezkontaktním placením tady mají už poměrně dlouhou zkušenost, od června 2015 jsou potřebná odbavovací zařízení ve všech vozech.

„Inspirací pro plzeňské řešení byl Londýn. Lze říci, že bankovní karty přivedly i nové, občasné cestující,“ říká Kateřina Fránová, mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků.

Londýnská karta Oyster je obdobou například pražské Lítačky. | Foto: Annie Mole (Flickr.com, CC BY 2.0)

Naopak v Praze je placení kartou zatím na začátku. Aktuálně lze platit bezkontaktně pouze na dvou tramvajových linkách, 18 a 22, a také v autobusech linky 119 na Letiště Václava Havla.

Podle šéfa obchodu a rozvoje společnosti Mastercard Martina Dolejše přitom bezkontaktní placení přináší úspory také pro dopravní podniky. Drahou součástí dosavadních jízdenkových automatů je totiž zařízení, které zpracovává hotovost.

„Pohybujete se tady v desítkách tisíc korun místo ve stovkách. To jsou samozřejmě náklady, které šetříte. A šetříte i právě ty další náklady s tím zpracováním hotovosti, pojištěním hotovosti, převozu hotovosti,“ uvedl Dolejš pro Radiožurnál.

Na druhé straně dopravní podniky platí podobně jako obchodníci poplatek za provoz terminálu a samotnou transakci. Celkem jde u menších obchodníků zpravidla o procenta z celkové útraty a platí, že čím větší obchod je, tím nižší poplatky si dokáže vyjednat.

Ondřej Luštinec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru