Česko se zaměřuje na automobily - nemá ale odborníky

Česká republika přitahuje automobilový průmysl. Kromě velkých výrobců uvažují o investicích u nás také jednotliví subdodavatelé. Momentálně v Česku sídlí zhruba tři stovky firem, které vyrábějí jednotlivé díly pro automobily. Zatím ale stále platí, že u nás není dost vzdělaných odborníků.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peugeot Féline

Peugeot Féline | Foto: Jiří Zíta

Poptávku po vysokoškolácích strojařích eviduje už dlouho mladoboleslavský úřad práce. Radiožurnálu to řekl jeho ředitel Luboš Záveský. "Tyhle funkce jsou často pokrývány jinými firmami, které zaměstnávají i cizí státní příslušníky. Zejména tady v Boleslavi jsou to Poláci a Němci. To je dlouhodobý stav, že těch kvalitních lidí do vývoje je nedostatek."

Kolínský úřad práce připravuje projekt pro nástup lidí do nové automobilky. Za tři roky by se v Kolíně měla rozjet výroba Toyoty a místo tak najde nejméně 2000 lidí. Nyní eviduje tamní úřad práce zhruba 4 400 nezaměstnaných a také ti dostanou podle ředitele úřadu Josefa Blechy novou šanci. "Počítám, že těch nezaměstnaných, které v tomto okamžiku máme, může jen malá část z hlediska svého vzdělání a kvalifikace nastoupit do nové automobilky. Ale když přijde takový velký investor do nějaké oblasti, tak se vytvoří spousta dalších míst, které budou vhodné i pro ty lidi, kteří jsou momentálně nezaměstnaní."

Na vysokých školách často přednášejí lidé spojení přímo s výrobními firmami, a tak se do škol dostávají i nové požadavky průmyslu. Strojní fakulta ČVUT tak v posledních letech zavedla například matematické modelování v technice a - jak dodává docent Jan Vojtek - šlo skutečně o podnět, který vzešel z továrny. "V praxi se to skutečně matematicky modeluje. Třeba když si vezmete ten automobilový průmysl, tak místo toho, aby se ničilo mnoho aut při crashtestech, tak se nejdřív tenhle proces nasimuluje matematicky a teprve potom, a z té simulace vychází ten crashtest, tak se to auto zničí."

Technické obory ale nejsou příliš vyhledávané, a tak například strojní fakulta ČVUT má poměrně nízké nároky při přijímací řízení. Kdo má na střední škole průměr do dvou celých, nemusí vůbec dělat přijímací zkoušky. Problémy potom má ale většina studentů se zvládnutím požadavků na škole a do dalších semestrů se většinou dostane jen třetina z nich. Další snižování nároků by ale vedlo k degradaci oboru.

Jednostranná orientace na automobilový průmysl může českému hospodářství přinést problémy. Domnívá se to Miroslav Ševčík z Liberálního institutu, podle kterého se i ve střední a východní Evropě postupně nasycuje poptávka po nových autech. "Každá specializace může s sebou přinášet určitá pozitivat, ale může s sebou přinášet i značná negativa a to v podobě té, že pokud dojde ke krizi v příslušném odvětví, tak se to v ekonomice projeví mnohem více, než kdyby byla diverzifikace mezi jednotlivými odvětvími."

Markéta Kaclová, Lenka Šumová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme