Český export je letos na rekordní úrovni. Stát přesto chce posílit svoji roli

Českému exportu se podle posledních údajů daří. V letošním roce je jeho objem zatím rekordní. I přesto se Ministerstvo průmyslu a obchodu rozhodlo změnit strategii, jejímž prostřednictvím pomáhá českým firmám na zahraniční trh.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peníze. Ilustrační foto

Peníze. Ilustrační foto | Foto: Fotobanka stock.xchng

Celkově je český vývoz letos dvakrát vyšší než v roce 2000. Své chyby ale má, jak řekl Rádiu Česko náměstek ministra průmyslu a obchodu Milan Hovorka. „My převážnou část aktiva generujeme v obchodě s Evropskou unii. Jsme nepřiměřeně závislí na trzích evropské sedmadvacítky,“ vysvětlil.

I kvůli závislosti na trzích Evropské unie připravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu novou strategii konkurenceschopnosti. Do ní patří také nový způsob podpory exportních snah českých podnikatelů.

Přehrát

00:00 / 00:00

MPO chce změnit strategii pomoci českým firmám v zahraničí. Podrobnosti od redaktorky Barbory Kreuzerové na Rádiu Česko.

Dosavadní systém založený na tříštění sil mezi obchodní rady na ambasádách, kanceláře agentury CzechInvest a CzechTrade by tak měl skončit. Tento model už nevyhovuje.

„Proexportní politiku potřebujeme měnit, protože svět se mění a my musíme přemýšlet o tom, jak lépe sloužit firmám. A to je jeden z důvodů hledání příležitostí v zahraničí více než poslouchání, kde podporovat export v EU,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

Asistenční podpora státu

Nový model počítá s tím, že dojde ke sjednocení páteřní sítě a jejímu zvětšení co do počtu kanceláří CzechTradu, tak počtu odborníků v zahraničí. Podle Martina Tlapy je nutné se zamyslet nad samotným termínem podpora exportu.

„Skoro bychom měli zakázat slovo podpora exportu, protože ta vždycky vyvolává asociaci, že stát nám dá nějaké peníze z daní, stát neví komu co rozdělovat. Takže je to víc o hledání příležitostí ze zahraničí a propojit je s inovacemi a firmami, které jsou v České republice,“ uvedl.

Stát si ale podle slov ministra průmyslu a obchodu Martina Kocourka uvědomuje, že za firmy nesmí řešit všechno. „My už firmy nechceme postrkávat z českého trhu, chceme jim ukázat, co se venku děje tak, aby si mohly vybrat případně, ve kterém oboru chtějí být úspěšné. A potom jim nasadit naší asistenční podporu,“ přiblížil.

Že to stát nesmí se snahou pomoci podnikatelům přehánět, si myslí i generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl. „Ono to nikdy nejde z jedné strany, vždycky se jedná o nějaký vzájemný dialog. Právě v té oblasti, kde se všichni snažíme najít příležitosti v budoucnosti. Je to oblast, kde stát ani podniky nemají přesné informace. A tady si myslíme, že jsme schopni posunout vztah tím, že vytvoříme určitou platformu k dialogu o tom, kde bude budoucí export ČR,“ řekl.

Doplňková služba

Jak by měla vypadat role státu v nové proexportní politice, popisuje náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa. „Stát může poskytovat určitý servis, doplněk. Může pomáhat snižovat určité náklady, může přicházet s impulzem. Je to doplňková služba, servis, který má dobře sloužit firmám,“ přiblížil.

Reforma proexportní politiky se bude ještě prohlubovat. Její kompletní podoba bude jasná až ve chvíli, kdy ministerstvo průmyslu a obchodu představí novou strategii konkorunceschopnosti.

Barbora Kreuzerová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme