Český export je letos na rekordní úrovni. Stát přesto chce posílit svoji roli
Českému exportu se podle posledních údajů daří. V letošním roce je jeho objem zatím rekordní. I přesto se Ministerstvo průmyslu a obchodu rozhodlo změnit strategii, jejímž prostřednictvím pomáhá českým firmám na zahraniční trh.
Celkově je český vývoz letos dvakrát vyšší než v roce 2000. Své chyby ale má, jak řekl Rádiu Česko náměstek ministra průmyslu a obchodu Milan Hovorka. „My převážnou část aktiva generujeme v obchodě s Evropskou unii. Jsme nepřiměřeně závislí na trzích evropské sedmadvacítky,“ vysvětlil.
I kvůli závislosti na trzích Evropské unie připravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu novou strategii konkurenceschopnosti. Do ní patří také nový způsob podpory exportních snah českých podnikatelů.
MPO chce změnit strategii pomoci českým firmám v zahraničí. Podrobnosti od redaktorky Barbory Kreuzerové na Rádiu Česko.
Dosavadní systém založený na tříštění sil mezi obchodní rady na ambasádách, kanceláře agentury CzechInvest a CzechTrade by tak měl skončit. Tento model už nevyhovuje.
„Proexportní politiku potřebujeme měnit, protože svět se mění a my musíme přemýšlet o tom, jak lépe sloužit firmám. A to je jeden z důvodů hledání příležitostí v zahraničí více než poslouchání, kde podporovat export v EU,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.
Asistenční podpora státu
Nový model počítá s tím, že dojde ke sjednocení páteřní sítě a jejímu zvětšení co do počtu kanceláří CzechTradu, tak počtu odborníků v zahraničí. Podle Martina Tlapy je nutné se zamyslet nad samotným termínem podpora exportu.
„Skoro bychom měli zakázat slovo podpora exportu, protože ta vždycky vyvolává asociaci, že stát nám dá nějaké peníze z daní, stát neví komu co rozdělovat. Takže je to víc o hledání příležitostí ze zahraničí a propojit je s inovacemi a firmami, které jsou v České republice,“ uvedl.
Stát si ale podle slov ministra průmyslu a obchodu Martina Kocourka uvědomuje, že za firmy nesmí řešit všechno. „My už firmy nechceme postrkávat z českého trhu, chceme jim ukázat, co se venku děje tak, aby si mohly vybrat případně, ve kterém oboru chtějí být úspěšné. A potom jim nasadit naší asistenční podporu,“ přiblížil.
Že to stát nesmí se snahou pomoci podnikatelům přehánět, si myslí i generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl. „Ono to nikdy nejde z jedné strany, vždycky se jedná o nějaký vzájemný dialog. Právě v té oblasti, kde se všichni snažíme najít příležitosti v budoucnosti. Je to oblast, kde stát ani podniky nemají přesné informace. A tady si myslíme, že jsme schopni posunout vztah tím, že vytvoříme určitou platformu k dialogu o tom, kde bude budoucí export ČR,“ řekl.
Doplňková služba
Jak by měla vypadat role státu v nové proexportní politice, popisuje náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa. „Stát může poskytovat určitý servis, doplněk. Může pomáhat snižovat určité náklady, může přicházet s impulzem. Je to doplňková služba, servis, který má dobře sloužit firmám,“ přiblížil.
Reforma proexportní politiky se bude ještě prohlubovat. Její kompletní podoba bude jasná až ve chvíli, kdy ministerstvo průmyslu a obchodu představí novou strategii konkorunceschopnosti.