Českému průmyslu chybí plasty, kovy a čipy. Cena aut by se kvůli tomu mohla zvýšit

Plasty, kovy, čipy - trojice výrobních materiálů, která zoufale chybí českému průmyslu. Továrny na ně místo týdnů musí čekat klidně i měsíce. Pociťují to třeba podniky v automobilovém průmyslu - výrobci součástek i vozidel. Situace zřejmě povede i ke zdražování.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Práce, továrna, dovolená

Českému průmyslu chybí některé materiály - zejména plasty, kovy a čipy (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Kromě toho, že se dodávky zpožďují, což narušuje celý dodavatelský řetězec, tak firmy musí v některých případech dokonce hledat nové dodavatele. Výrobce pístních kroužků Piston Rings Komarov musel kvůli změně dovozce surového železa upravit celý výrobní proces.

Volkswagen na Slovensku obnovil výrobu aut. Stellantis naopak kvůli nedostatku čipů zastavil stroje

Číst článek

„V případě použití alternativních surovin je potřeba upravovat výrobní proces. Musí probíhat otestování a validace, což stojí čas a peníze. Můžeme říci, že za prvních pět měsíců tato opatření se pohybovala v řádu jednotek sto tisíců korun,“ popsal pro Radiožurnál generální ředitel společnosti Petr Mašek.

Nedostatek součástek dopadl také na společnost Continental, které chybí čipy „Postavili jsme jak globální, tak lokální krizové týmy. A skrze tyto týmy jsme v denním kontaktu jak s našimi dodavateli, tak s našimi zákazníky. Společně pracujeme na tom, aby negativní dopady na naši výrobu a na naše dodávky zákazníkům byly co nejmenší. Nicméně nejsme nuceni jakékoli zakázky rušit,“ uvedl generální ředitel Tomáš Vondrák.

Právě kvůli nedostatku čipů musela Toyota v březnu zastavit výrobu v kolínském závodě.

Málo dílů, nižší produkce

Nicméně průmysl za březen meziročně narostl skoro o 15 procent, o necelou čtvrtinu se dokonce zvýšil objem nových zakázek, poptávka zesiluje hlavně ze zahraničí. Tahle čísla ale ovlivňuje to, že loni na jaře část továren nevyráběla.

Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla snižuje nedostatek materiálů produkci zhruba o pět až deset procent.

„Ekonomika na tom není zdaleka tak špatně, jak se očekávalo. Zájem je, ale dnes jsme brždění dodávkami. Vozidla by mohla mít větší odbyt, než dnes kvůli omezením mají,“ dodal Petzl.

Nedostatek polovodičů na trhu. Kolínská Toyota kvůli tomu na dva týdny zastaví výrobu

Číst článek

Podniky navíc podle něj kvůli aktuálním problémům odkládají investice do digitalizace a změn spojených s přechodem na výrobu nízkoemisních vozidel.

Tomáš Vondrák z Continentalu očekává, že v automobilovém průmyslu by se situace mohla stabilizovat na začátku příštího roku.

„Nebude záležet pouze na tom, jakým způsobem a stylem se bude vyvíjet poptávka po osobních automobilech, ale i jak poroste poptávka v oblasti spotřební elektroniky. Například v produktových oblastech, jako jsou smartphony, počítače či hrací konzole,“ popsal Vondrák.

Nyní přitom hlavně v zahraniční není situace kvůli nedostatku čipů příznivá. Výrobci jako Ford, Volkswagen nebo Jaguar Land Rover museli uzavírat továrny a také propouštět zaměstnance. Podle odhadů zahraničních analytiků bude nedostatek čipů letos automobilky stát asi 110 miliard dolarů.

Jakub Horáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme