Český trh potřebuje tisíce německy mluvících specialistů, firmy lákají absolventy v Berlíně
Na českém pracovním trhu chybí zaměstnanci s dobrými znalostmi němčiny. Pro řadu velkých a často nadnárodních firem, které mají v Česku sídlo nebo významnou pobočku, to představuje poměrně velký problém. A protože je v Česku nemohou najít, musejí hledat za hranicemi. Osm z nich odjelo udělat nábor do Berlína.
„Absolventi s dobrými znalostmi němčiny jsou, ale je jich méně, než bychom si představovali," říká pro Radiožurnál Martin Partl ze státní agentury CzechInvest, která má na starosti podporu podnikání a investic.
Volných míst pro specialisty je v Česku mnoho. „Ta konkurence na pracovním trhu je obrovská. Naším cílem je, aby si ty firmy nepřetahovaly uchazeče, absolventy nebo zaměstnance v České republice, ale naopak, aby ta nová místa byla obsazována ze zahraničí," dodává.
Deset tisíc nových míst
Proto zástupci některých firem odjeli do Berlína, oslovit studenty. „Tyto firmy rostou ročně o patnáct až dvacet procent. Každým rokem vytvářejí deset tisíc nových pracovních míst, pro které někde musíme najít lidi. Hodně jich nacházíme na českém trhu a českých univerzitách. Ale to nestačí," vysvětluje Jonathan Appleton, ředitel Asociace sdružující 200 firem, které v Česku nabízejí sdílené podnikové služby, jako je IT, účetnictví, lidské zdroje a logistiku.
Do Berlína odjelo osm firem, jenom tyto nabízejí stovku pracovních míst. Podle Appletona ale asociace potřebuje v Česku obsadit až na tisícovku volných míst. Drtivá většina firem, které zastupuje, potřebuje zaměstnance, kteří kromě angličtiny ovládají perfektně i němčinu. Poskytují totiž služby firmám a zákazníkům z daných zemí. Vyřizují dotazy, řeší problémy, proto otřebují dobrou jazykovou kvalifikaci.
A Česko má prý zahraničním absolventům také co nabídnout. Kvalita života je v českých centrech na vysoké úrovni, hodnotí Appleton, který v Česku žije a pracuje už více než 20 let.