Český trh s nákladními auty je rozkolísaný. Avia ho opouští, Tatra boduje

Kopřivnická automobilka Tatra má další práci pro své stávající zaměstnance. Po třech letech vyjednávání zajistilo vedení společnosti nový kontrakt za 4,5 miliardy korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tatra, korba, tatrovka | Foto: Jakub Říšský

Smlouva se týká dodávek automobilů a výrobních zařízení na Blízký východ. Kdo auta od Tatry koupí, není zatím známé. Mluvčí společnosti Andrej Čírtek nebyl kvůli obchodnímu tajemství konkrétnější.

„Je to kontrakt velmi významný a potřebujeme více takových kontraktů, abychom mohli postupně zvyšovat kapacitu výroby až někam k 3 tisícům vozů ročně, což by se dalo zvládnout se současným kapitálem. S tím, že by se přibírali další zaměstnanci.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O perspektivách českých výrobců nákladních automobilů mluvil Jan Beneš

Letošní roční výrobu si automobilka stanovila na 880 vozů, loni jich celkem prodala 531. A včetně dceřiných společností má zhruba 2 tisíce zaměstnanců.

Letos od března do konce června měla firma provozní zisk přes 83 milionu korun, obrat přesáhl 762 milionu. Jenomže kvůli rostoucím dluhům skončila v dražbě. Od letošního jara vlastní automobilku dva akcionáři. Z 65 procent Jaroslav Strnad a ze 35 procent společnost Promet Tools.

Příliš dobře na tom není ani konkurence. Letňanská automobilka Avia Ashok Leyland loni sice zvýšila tržby o více než polovinu na 665 milionů korun, stále ale byla ve ztrátě.

Daewoo Avia

Podle Sdružení automobilového průmyslu vyrobila během letošních prvních pěti měsíců pouze čtyři auta. A podle statistik Svazu dovozců automobilů prodala v Česku za první půl rok 105 aut.

Obě automobilky na tom podle hospodářských výsledků nejsou nejlépe. Výroba a prodej u nákladních aut je podle odborníků úplně jiná než u osobních vozů.

Důležitý je servis

U náklaďáků je podle Vladimíra Rybeckého z časopisu Autoweek důležité zajistit servis, protože auta potřebují neustále jezdit a vydělávat peníze. Je tedy jenom na nich, jaké zázemí si vytvoří:

„Když se na to podíváme z hlediska České republiky, není problém u nás vyrábět kvalitní auta, ale v podstatě je nemožné, aby tato vozidla nějakým způsobem úspěšně prodávala nějaká česká společnost, která není propojená s nějakým významným zahraničním partnerem. Tady si myslím, že je i důvod, proč neuspěla Avia, protože ani ve spojení s indickým koncernem nezískala nikde v Evropě zázemí.“

Výroba nákladních vozů Avia proto v Česku končí, a to už zítra. Z firmy odejde přes 120 zaměstnanců a produkce se přesouvá se do Indie. Naopak Tatra má podle odborníků šanci na úspěch, ale to jenom za předpokladu, že se spojí se silným partnerem.

Historie automobilky Tatra v Kopřivnici | Foto: ČTK

Milan Kopp, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme