Českým exportérům chybí diverzifikace teritorií a širší produktová portfolia
Globální hospodářská krize i nadále dusí domácí exportéry. Svědčí o tom červencová čísla, která zveřejnil Český statistický úřad. Podle nich vývozy ve sledovaném období propadly o 17,9 procenta. Zahraniční obchod celkově pak v červenci skončil s přebytkem 12 miliard a 300 milionů korun.
Ekonomové nyní často mluví o tom, že to nejhorší z globální krize je už za námi. Domácí exporty v červenci rostly a skončily zmíněným přebytkem. Podle generálního ředitele agentury na podporu exportu Czechtrade Ivana Jukla je ale takový přebytek tažen převážně menší výrobou a nižším dovozem surovin.
"Objem vývozu také není nikterak překvapivý. Výsledky zahraničního obchodu jsou podobné jako například v červnu. Dokud nenastane oživení v okolních státech, čísla budou i nadále obdobná. Pro rok 2010 se už předpokládá mírný růst, a to například i v Německu," řekl Jukl Rádiu Česko.
Globální hospodářská krize i nadále dusí domácí exportéry, potvrzují čísla ČSÚ. Více s generálním ředitelem agentury na podporu exportu Czechtrade Ivanem Juklem.
Podle Jukla je ale paradoxně v době krize zájem o služby agentury Czechtrade větší než před začátkem hospodářského útlumu.
"Je to dáno hlavně tím, že naše klientela jsou především malé a střední podniky, které se nyní daleko více koncentrují na získávání příležitostí i z našich zdrojů. Vývozci v poslední době daleko více navštěvují stránky Czechtrade, na kterých jim přinášíme aktuality z dění v okolních státech," prozradil Jukl a dodal, že vývozci mají aktuálně největší zájem o trhy sousedních zemí.
"Malé a střední podniky se soustřeďují na okolní státy, větší podniky se ale zaměřují na vzdálenější teritoria jako Vietnam a Rusko. Velký potenciál skýtá také trh s alternativními zdroji energie, který ale zatím české firmy příliš nevyužívají," upřesnil ředitel Czechtrade.
Potenciál v podobě bývalé RVHP
Za zajímavou vývozní destinaci pak Jukl považuje Kazachstán, kde se Czechtrade chystá v dohledné době otevřít další svoji kancelář.
Jukl zároveň potvrdil, že role Czechtradeu není v rámci jiných trhů zanedbatelná a pro české podnikatele je často v dané oblasti určující.
"Pomáháme českým podnikatelům na konkrétní trh vstoupit a zorientovat se v rámci daného hospodářského prostoru."
Podle Jukla je ale mnohdy složité najít pro české výrobky v té které destinaci uplatnění. "Českým firmám by prospěla větší diverzifikace teritorií a obsáhlejší produktová portfolia. Ne vše se totiž hodí pro zahraniční trh. Firmy by se primárně měly soustředit na trhy okolních států a bývalých států RVHP," doporučil Jukl.