Českým exportérům chybí diverzifikace teritorií a širší produktová portfolia

Globální hospodářská krize i nadále dusí domácí exportéry. Svědčí o tom červencová čísla, která zveřejnil Český statistický úřad. Podle nich vývozy ve sledovaném období propadly o 17,9 procenta. Zahraniční obchod celkově pak v červenci skončil s přebytkem 12 miliard a 300 milionů korun.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

CzechTrade

CzechTrade | Foto: www.czechtrade.cz

Ekonomové nyní často mluví o tom, že to nejhorší z globální krize je už za námi. Domácí exporty v červenci rostly a skončily zmíněným přebytkem. Podle generálního ředitele agentury na podporu exportu Czechtrade Ivana Jukla je ale takový přebytek tažen převážně menší výrobou a nižším dovozem surovin.

"Objem vývozu také není nikterak překvapivý. Výsledky zahraničního obchodu jsou podobné jako například v červnu. Dokud nenastane oživení v okolních státech, čísla budou i nadále obdobná. Pro rok 2010 se už předpokládá mírný růst, a to například i v Německu," řekl Jukl Rádiu Česko.

Přehrát

00:00 / 00:00

Globální hospodářská krize i nadále dusí domácí exportéry, potvrzují čísla ČSÚ. Více s generálním ředitelem agentury na podporu exportu Czechtrade Ivanem Juklem.

Podle Jukla je ale paradoxně v době krize zájem o služby agentury Czechtrade větší než před začátkem hospodářského útlumu.

"Je to dáno hlavně tím, že naše klientela jsou především malé a střední podniky, které se nyní daleko více koncentrují na získávání příležitostí i z našich zdrojů. Vývozci v poslední době daleko více navštěvují stránky Czechtrade, na kterých jim přinášíme aktuality z dění v okolních státech," prozradil Jukl a dodal, že vývozci mají aktuálně největší zájem o trhy sousedních zemí.

"Malé a střední podniky se soustřeďují na okolní státy, větší podniky se ale zaměřují na vzdálenější teritoria jako Vietnam a Rusko. Velký potenciál skýtá také trh s alternativními zdroji energie, který ale zatím české firmy příliš nevyužívají," upřesnil ředitel Czechtrade.

Potenciál v podobě bývalé RVHP

Za zajímavou vývozní destinaci pak Jukl považuje Kazachstán, kde se Czechtrade chystá v dohledné době otevřít další svoji kancelář.

Jukl zároveň potvrdil, že role Czechtradeu není v rámci jiných trhů zanedbatelná a pro české podnikatele je často v dané oblasti určující.

"Pomáháme českým podnikatelům na konkrétní trh vstoupit a zorientovat se v rámci daného hospodářského prostoru."

Podle Jukla je ale mnohdy složité najít pro české výrobky v té které destinaci uplatnění. "Českým firmám by prospěla větší diverzifikace teritorií a obsáhlejší produktová portfolia. Ne vše se totiž hodí pro zahraniční trh. Firmy by se primárně měly soustředit na trhy okolních států a bývalých států RVHP," doporučil Jukl.

Roman Chlupatý, Lukáš Vincourek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme