Českým obchodníkům se daří, jejich tržby rostly dvakrát rychleji než průměr EU

Češi utrácí v obchodech s nebývalou chutí. Potvrzují to dnešní údajě statistického úřadu, podle kterých byl růst maloobchodních tržeb za první čtvrtletí v České republice osmý nejvyšší mezi státy Evropské unie.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Od ledna do dubna vzrostly tržby obchodníků o 6,3 procenta, zatímco průměr růstu za Evropskou unii činil necelá tři procenta.

„Česká republika za první čtvrtletí 2016 dosáhla zhruba dvojnásobného růstu tržeb, než je průměr Evropské unie, a v porovnání s ostatním státy se umístila na osmém místě. Nejrychleji rostly tržby v Lucembursku a v Rumunsku, naopak pokles zaznamenaly Řecko, Belgie a Dánsko,“ řekla ředitelka odboru statistiky služeb Českého statistického úřadu Marie Boušková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tržby českých obchodníků rostly v prvním čtvrtletí dvakrát rychleji než průměr EU. Data statistiků rozebrala Jitka Hanžlová

Největší nárůst je u nepotravinářského zboží, ovšem i tržby za potraviny v prvním letošním čtvrtletí si přidaly přes pět procent. Zajímavé je, že stoupaly příjmy prodejců pohonných hmot, protože díky zlevnění na pumpách lidé více jezdili a kupovali benzin a naftu.

Češi také stále více nakupují přes internet. Tržby online obchodníků v posledních letech rostou dvoucifernými čísly, konkrétně od ledna do dubna to bylo o 19 procent.

„Internet je skutečně odvětví, které nebylo poznamenáno ekonomickou krizí. Logicky se tam nejvíce prodává zboží, které kupujete na základě technických parametrů, to znamená počítačové a komunikační zařízení a také zboží pro domácnost, hlavně bílá elektronika, a dále nábytek,“ upřesnila Boušková.

I když prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby lidé nakupují stále častěji, na přímé masivní ohrožení kamenných obchodů to nevypadá. Tvoří totiž na celkových maloobchodních tržbách jen přibližně pět procent.

Nejvyšší marži má v obchodech oblečení, obuv a výrobky z kůže

Co se týká marží obchodníků, statistický úřad má k dispozici nejnovější údaje za rok 2014. Vyplývá z nich, že průměrná obchodní marže byla téměř 23 procenta. Její výše se lišila podle sortimentu.

„Nejnižší byla v maloobchodním prodeji pohonných hmot, bylo to 6,8 procenta. Naopak nejvyšší marži si započítávají podniky, které prodávají oděvy, obuv, kožené výrobky, a to je 43,5 procenta,“ popsala vedoucí oddělení statistiky obchodu Jana Gotvaldová.

Například prodej počítačů a telekomunikačních zařízení měl průměrnou marži 16 procent. Potraviny měly průměrnou marži kolem dvaceti procent.

Jitka Hanžlová, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme