Čeští exportéři objevují Afriku. Export do zemí třetího světa by ale měl být větší

Česká republika by se měla víc zaměřit na export do zemí třetího světa. V uplynulém týdnu to řekl ministr financí Miroslav Kalousek. Čeští podnikatelé se se svými výrobky zatím mimo země Evropské unie odváží jen málokdy. Po Indii a Číně se jejich pozornost pomalu přesouvá i na Afriku. Vyhledávají přitom hlavně Jihoafrickou republiku. Podle Miroslava Kalouska mají ale v tomto ohledu čeští exportéři ještě rezervy.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Promenáda v Durbanu u Indického oceánu | Foto: Jan Prokeš

Ministr financí Miroslav Kalousek si na projevu v rámci Konference na téma podpory exportu postěžoval, že se čeští podnikatelé prakticky nezapojují do projektů Evropské banky pro podporu a rozvoj v zemích třetího světa.

Ministr si sypal popel na hlavu a přiznal, že by toho jeho ministerstvo v této věci mohlo dělat víc:

Přehrát

00:00 / 00:00

O českém exportu do Afriky natáčela Barbora Kreuzerová

„Je věcí ministra financí, ministra průmyslu, premiéra, vlády, aby dokázala diplomatickými jednáními zajistit větší účast české podnikatelské veřejnosti na těchto projektech.“

Kritika ministra přichází v době, kdy se Česká republika snaží omezit závislost svého exportu na zemích Evropské unie.

I přes to, že exportéři prakticky nevyužívají programy Evropské banky pro obnovu a rozvoj, neznamená to, že země třetího světa úplně ignorují. V Africe je českými exportéry oblíbená Jihoafrická republika, kam směřuje 60 procent veškerého vývozu na černý kontinent.

Po čem je v Jihoafrické republice zájem popisuje z Johannesburgu tamní vedoucí obchodní mise Czechtradu Vladimír Jeništa:

„Vzhledem k nerostnému bohatství jihoafrické republiky bych jmenoval těžební průmysl, dále energetiku, zejména pro uhelné elektrárny. 95 procent elektrické energie se v JAR generuje v elektrárnách spalujících uhlí.“

Právě agentura Czechtrade je často hlavní partner, se kterým se firmy při snaze exportovat do zahraničí spojují. Ani Czechtrade ani jiné složky české diplomacie nejsou ale podle ministra Kalouska všemohoucí:

Pretoria | Foto: licence Creative Commons Attribution 3.0 Unported, PZFUN

„Česká diplomacie může otevírat dveře, může poskytnout záruky, může poskytnout reference. Ale nemůže to zařídit. To, co je skutečným motorem onoho exportu, je tvořivost soukromého podnikatele.“

Ministru financí dává v této věci za pravdu i Vladimír Jeništa z Czechtradu: „Pokud jde o Jižní Afriku, tak se domnívám, že čeští exportéři musí překonat hlavně bariéru, kterou mají vůči Jižní Africe, nebo Africe sami v sobě.“

Právě z Jihoafrické republiky si ale mohou exportéři udělat základnu pro vývoz do dalších zemí Afriky. Důvodem je i to, že má JAR celní unii s okolními státy jakou jsou Namíbie, Zambie nebo Botswana.

Specifika jednání

Tak jako má každá země svá specifika při obchodních jednáních, má je i Afrika. „Je třeba, aby čeští obchodníci měli při jednáních v JAR potřebné rozhodovací pravomoci. Jednání totiž někdy probíhají velmi razantně a je třeba rychle reagovat,“ popisuje Vladimír Jeništa, na co by měli být čeští obchodní zástupci připraveni.

Co se jazyků týče, vystačí si čeští obchodní zástupci s angličtinou, kterou v JAR mluví všichni ti, se kterými stojí za to o obchodech mluvit.

I to by do budoucna mohlo přispět k tomu, aby české firmy nebyly tak často pouhými subdodavateli a odvážily se do Afriky na vlastní pěst.

Barbora Kreuzerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme