Čeští exportéři potravin se snaží uchytit v Číně. Snadné to není, ale jde to

Česká republika chce do Číny vyvážet potraviny. První úspěch zaznamenala jihočeská Madeta, která tam bude vozit sušené a trvanlivé mléko - ročně za 100 milionu korun. Partnerem Madety je čtvrtá největší potravinářská firma v Číně. Menší vývozci, kteří se snaží proniknout na čínský trh, to ale mají těžké. Zaujmout odběratele se snaží na různých veletrzích, jako právě teď ve městě Thang Šan.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nakupující Číňané

nakupující Číňané | Foto: Roman Růžička

Na obrazovce běží záběry jihomoravských vinic. Na stole pod televizí stojí řada lahví a z nich nalévá Marek Vyskočil. Dovážet moravská vína, likéry a další potravinářské zboží se snaží do Číny už třetím rokem.

Jak přiznává, podnikání v Číně není jednoduché. Dostat na trh nový, navíc zahraniční výrobek trvá dlouho. Důvody jsou podle něj dva.

Přehrát

00:00 / 00:00

Česko chce do Číny vyvážet potraviny. Snadné to není, ale jde to. Na veletrhu v Thang Šanu se o tom přesvědčil zpravodaj ČRo Jaromír Marek

„Spousta Číňanů vůbec nezná Českou republiku, neví kde je a co vyrábí. Z další části je to určitě i velkou konkurencí - tady bojujete se všemi velkými producenty světa,“ říká Marek Vyskočil.

Na otázku, zda má v tom případě vůbec smysl snažit se na čínský trh proniknout, jednoznačnou odpověď nemá.

„My z Číny hodně věcí dovážíme, takže se v Číně stejně hodně pohybujeme. Ale kladu si stejnou otázku, jestli to má smysl. A jak dlouho to bude vlastně trvat, aby to mělo i nějaký finanční efekt.“

Jeho slova jakoby potvrzoval mladý Číňan, který stojí u informačního stánku českého pavilonu. Když se ptám, jestli zná nějaký český výrobek, dlouze přemýšlí. Nakonec si vzpomene, že jednou ochutnal české pivo. Prý bylo jiné než čínské.

„Ta poptávka po věcech ze zahraničí a ze Západu je v Číně prostě veliká, takže potenciál tady určitě je. Je to jenom o tom, že je potřeba do toho investovat čas, peníze a ten trh 'orat'. Proto tady jsme,“ uzavírá Maroš Svězený, který se svým kolegou do Číny dováží víno a právě české pivo.

Jaromír Marek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme