Čeští podnikatelé expandují na Balkán. Má to i svá 'balkánská rizika'
Společnosti ČEZ nevyšla další investice na Balkáně. Rozhodla se prodat problémovou - distribuční síť - v Albánii. A velké potíže má taky v Bosně. České firmy přesto na západním Balkáně hledají uplatnění.
Kdo se dokáže prosadit v době krize, má zpravidla vyhráno a získá před ostatními náskok. Skupina Noen teď oťukává balkánský prostor.
„My se na ten trh díváme tak, že je to historické místo, kde působíme, a naše výrobky tady velmi dobře znají,“ říká její ředitel Vladimír Jaroš.
Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba dlouhodobé projekty podporuje.
„Jsme si vědomi toho, že ekonomika Bosny a Hercegoviny se potýká se svými problémy, s velkým procentem nezaměstnanosti. České firmy musí přinášet i řešení takovýchto problémů,“ vysvětluje.
Například ČEZ má velké problémy s projektem elektrárny v Hercegovině, jiné firmy zase narážejí na balkánskou obchodní mentalitu, korupci nebo nefungující soudy.
Přesto je o Balkán zájem. Do Bělehradu a Sarajeva odjelo více než 40 šéfů a zástupců velkých českých podniků.
Ti nejzkušenější říkají, že rozhodující jsou nejen dobré smlouvy a pojištění investic ale především osobní kontakty, odhad partnerů a důvěrná znalost místních poměrů.