Čeští spotřebitelé začínají slyšet na výrobky od odpovědných firem

Spotřebitelé čím dál tím víc vyžadují, aby se firmy chovaly odpovědně. Dokonce je to pro ně mnohdy důležitější než samotná cena výrobku, který si od společnosti kupují. Právě na toto téma dnes v Praze probíhá Fórum pro udržitelné podnikání.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tesco v Jaroměři otevřelo první hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou v kontinentální Evropě.

Tesco v Jaroměři otevřelo první hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou v kontinentální Evropě. | Foto: Filip Jandourek

Udržitelné je takové podnikání, které se chová šetrně k životnímu prostředí a které se snaží snížit svoji ekologickou náročnost. Samozřejmě velmi úzce souvisí také s inovacemi. Když se ale řekne inovace, tak už to mnohdy zní jako prázdný pojem, protože se o inovacích často mluví a jen málokterá, třeba česká firma ví, co to ty inovace jsou, jak do nich investovat nebo jak je měřit.

Každopádně dnes na konferenci padl jeden zajímavý údaj – pokud bude produkce firem pokračovat za stávajících výrobních a producentských podmínek, pak v roce 2050 budeme potřebovat 2,3 planety. Takže debata o udržitelném podnikání určitě není do budoucna od věci.

Jedním z těch možných opatření, jak dosáhnout udržitelnosti podnikání, je návrat i nadnárodních dodavatelských společností k regionálním producentům.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek redaktorky Barbory Kreuzerové o udržitelném podnikání ve Světě o druhé na Rádiu Česko.mp3

Toto doporučení vychází v podstatě z toho, že pokud se firmy naučí kupovat třeba dražší ovoce od lokálních pěstitelů, tak v důsledku ušetří náklady za dopravu a samozřejmě je tenhle přístup mnohem ekologicky šetrnější. Navíc díky tomu mohou firmy předcházet nenadálým výpadkům v dodavatelském řetězci.

„Nemůžeme říct, že už nikdy nedojde k žádné přírodní katastrofě, nukleární havárii, že už nás nikdy nestihne žádné tsunami, tak jako se to stalo loňský rok v Japonsku. Nějaké velké neštěstí tohoto druhu přichází každých deset let a šéfové velkých firem si to začínají uvědomovat, stejně tak vlády a to je dobře, je nutné se na věci dívat i z jiných perspektiv, než je okamžitý zisk,“ řekl partner společnosti PwC Chris Skirrow.

Oproti minulosti, kdy to všechno bylo živelné a kdy na udržitelnosti podnikání některé firmy třeba stavěly své PR – do reklamních brožurek například tiskly, co všechno dělají pro životní prostředí, že podporují charitu a podobně – dnes už existují celosvětové ustálené systémy, jak udržitelnost podnikání firmy měřit. Na konferenci zmíněno, že to, co neměříte, to neřídíte.

„Metodik na měření udržitelnosti je mnoho. Vzhledem k tomu, že jsme od roku 2008 kótováni na třech burzách, i investoři a všichni, kteří se zajímají o naše akcie, jsou ochotni se nechat ovlivnit tím, zda reportujete udržitelnost,“ uvedla ředitelka korporátní komunikace a udržitelného rozvoje společnosti NWR Petra Mašínová.

Dobré příklady společností

České firmy určitě zatím nedosahují v udržitelném podnikání výrazných pokroků jako jiné zahraniční a globálně fungující společnosti. Za dobré příklady byly na konferenci dávány třeba společnosti jako Marks and Spencer, Walmart, Tesco nebo Unilever.

Trochu to souvisí i s tím, kdo by se měl snažit udržitelnost v podnikání prosazovat. Jestli to má být vláda, firmy a jejich ředitelé nebo zákazníci, tím že tlačí na výrobce svojí sociální aktivitou. V České republice je to zatím kombinace všech faktorů. Svoji úlohu v tomto procesu vidí také ministerstvo průmyslu a obchodu.

„Neustále jsou připravovány další a další dokumenty jednak pro podnikatelské prostředí v České republice, pro snižování administrativy, zátěže podnikatelů a pro fungování i v rámci udržitelné kvality. Směřuje se k tomu, aby se to netýkalo pouze podnikatelského sektoru, ale samozřejmě i veřejného sektoru,“ řekl Robert Szurman z ministerstva průmyslu a obchodu.

Barbora Kreuzerová, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme