Čeští výrobci příliš nezdražují. I přes oživení ekonomiky

Domácí průmyslové podniky zatím výrazně nezdražují. Potvrzuje to květnové šetření Českého statistického úřadu. Podle něj se firmy i přes patrné oživení ekonomiky rozhodly zvýšit ceny svých výrobků meziměsíčně o pouhé 0,7 procenta. V meziročním srovnání jsou pak jejich produkty jen o 1,5 procenta vyšší.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mošt se prodává v řadě obchodních řetězcích.

Mošt se prodává v řadě obchodních řetězcích. | Foto: Tomáš Adamec

Ceny výrobců se přitom se zpožděním promítají do spotřebitelských cen a jejich dosavadní vývoj tak naznačuje, že roztočení inflační spirály v Česku zatím nehrozí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Analytik Svazu průmyslu a dopravy Oldřich Köerner ve Světě o deváté.

„Kdyby čeští výrobci zdražovat mohli, tak by zdražovali. Ale zatím nemůžou, protože situace na trhu není ještě tak příznivá, aby poptávka táhla ceny nahoru. V současné době je velmi vysoká konkurence,“ poznamenal analytik Svazu průmyslu a dopravy Oldřich Köerner.

Kdyby začaly firmy zdražovat, nejspíše by se stalo to, že nenajdou odpovídající koupě schopnou poptávku. „Nebo bude jejich zboží nekonkurence schopné a obrátí se například na dovozovou konkurenci,“ řekl Köerner.

Poroste ekonomika, porostou ceny

Pro výrobce ale ani jen nepatrné zvýšení cen není problémem. „Pokud ale v řadě oborů dochází k deflaci, tam už pak dochází k určité ztrátě z výnosu. To se pak projeví negativně v celkovém hospodaření firmy,“ vysvětlil analytik.

Pohyb cen bude nyní závislý na míře oživení. „Bude-li oživení mělké, jaké zaznamenáváme nyní, pak bude stejně mělký i pohyb cen. Pokud by ale už došlo ke stabilizaci a rychlejšímu oživení, tak poptávka vytáhne ceny trochu výše,“ odhadl Köerner zeSvazu průmyslu a dopravy.

Pokud by ale podle něj došlo v druhé polovině roce k propadu ekonomiky, pak by to znamenalo, že ztráta zakázek povede opět k ostřejší konkurenci a firmy by šly s cenami dolů. „Znamenalo by to opět ztrátu výnosů, ztrátu zisků a ztrátu prostoru pro nabírání nových zaměstnanců, případně potřebu je propouštět,“ upozornil analytik.

Tomáš Pavlíček, Roman Chlupatý, Alice Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme