Cestovním kancelářím už letos ČOI udělila pokuty za více než 200 tisíc korun

Některé cestovní kanceláře a agentury obcházejí zákon a klamou své klienty. Jen za první čtvrtletí odhalila Česká obchodní inspekce (ČOI) desítky porušení pravidel. Inspektoři zkontrolovali zhruba stovku firem a pochybení zjistili v průměru u každé třetí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dovolená u moře - léto - mořská hvězdice | Foto: Miloslav Hamřík

Většinou šlo o špatné vyřízení reklamace nebo nedodržení 30denní reklamační lhůty. Klienti také často nedostali přesné informace o ceně zájezdu a některé cestovní kanceláře zkreslily informace.

„Ve čtyřech případech byla dokonce užita klamavá obchodní praktika. Například spotřebitelé nebyli řádně informováni o tom, že v blízkosti ubytovacího zařízení se nachází třeba letiště nebo železniční nádraží a podobně. A také se dokonce stalo, že byli mylně informováni o tom, že se tam nachází bazén, ačkoliv to nebyla pravda,“ přiblížil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Přehrát

00:00 / 00:00

Cestovním kancelářím už letos ČOI udělila pokuty za více než 200 tisíc korun

Za taková pochybení proto inspektoři udělili 25 pokut v hodnotě téměř čtvrt milionu korun.

Pro cestovní kancelář je závazný nejen obsah cestovní smlouvy, ale také informace uvedené v katalogu nebo na webových stránkách.

Loni si Češi mohli vůbec poprvé stěžovat také na zkaženou radost z dovolené. Umožnil jim to nový občanský zákoník.

Pokud na místě chybí například slibovaný dvoulůžkový pokoj, televize nebo výhled na moře, klienti mohou zájezd reklamovat. Nejpozději ale do jednoho měsíce od návratu.

Podle předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerty Mazalové by si klienti měli vyžádat i písemné znění smlouvy.

Ostrov v Řecku, moře | Foto: Tomáš Vodňanský

„Poskytovatel musí bezprostředně po uzavření smlouvy vydat zákazníkovi písemné potvrzení o zájezdu. Cestovní smlouva podle nového zákoníku nemusí být písemná. Ale my právě doporučujeme, aby písemná byla. Ono je dnes možné ji uzavřít i ústně, ale pak se to těžko prokazuje,“ vysvětlila.

Nový občanský zákoník nespecifikuje, jak vysoké odškodné by měl pořadatel zájezdu svým klientům vyplatit. Cestovní kanceláře v Německu nebo Rakousku se řídí takzvanou Frankfurtskou tabulkou. Pokud třeba klient objeví v pokoji hmyz, podle tabulky se může kompenzace vyšplhat až na polovinu z původní ceny zájezdu. Podobná tabulka ale v Česku chybí.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme