ČEZ se stal dalším virtuálním mobilním operátorem, využívat bude síť O2
Počet mobilních alternativních operátorů v Česku roste. Levné volání a posílání SMS zpráv poskytují nejenom firmy z oboru, ale také společnosti z úplně jiné branže. Dnes začala zákazníkům nabízet tyto služby energetická skupina ČEZ.
Podle údajů serveru MobilMania.cz na trh vstoupilo nebo teprve oznámilo svůj vstup celkem 24 firem.
Na mobilním trhu už působí třeba Centropol, nováčkem je i operátor Studentfone. Letos na jaře spustila svůj byznys také společnost Air Telecom a měsíc po něm Mobil.cz.
A ode dneška můžou lidé volat i v sítí společnosti ČEZ, která pro mobilní byznys využívá síť Telefóniky.
„Zákazník si může zvolit ty služby, které opravdu potřebuje. Základem je jeho nulový tarif, ve kterém se nezavazuje k žádné měsíční platbě,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Pavel Hlavinka. Pro ČEZ je to úplně nová oblast, ve které chce podle Hlavinky oslovit statisíce zákazníků.
Virtuální operátoři nemají licenci ani infrastrukturu, tedy vlastní síť. To vše jim poskytuje jeden ze tří síťových operátorů, tedy Telefónica, Vodafone nebo T-Mobile.
Mají ale přímý vztah ke koncovému zákazníkovi. Starají se především o marketing a prodej, poskytují také zákaznické služby, vyúčtování, provozní a technické informace. A slibují levnější telefonování, než které nabízejí síťoví operátoři.
Třeba minuta volání v síti Bleskmobil, který se stal loni na podzim vůbec prvním alternativním operátorem, začíná od 2 korun a 50 haléřů. U ČEZ je za 2,20 koruny a třeba u Tesco Mobile je to jedna koruna a 50 haléřů. SMS zprávy se u těchto firem pohybují mezi 50 haléři a zhruba 1,50 koruny.
Výnosnější zákazníky si stávající operátoři ponechali
Levnější volání a SMS zprávy mají od letošního jara také společnosti Telefónica, T-Mobile a Vodafone. Za dosud největšími cenovými pohyby na českém trhu podle odborníků částečně stojí právě i rostoucí konkurence virtuálních operátorů.
Trojka velkých operátorů s vlastní sítí využila nástupu virtuálních konkurentů k tomu, aby jim přenechali nejméně výnosné zákazníky. Zároveň si pojistili, aby nabídky alternativních operátorů oslovily právě jen tyto klienty. A to hlavně díky tomu, že virtuálové většinou nedokážou poskytovat neomezená volání do všech sítí a větší objemy mobilních dat.
„Virtuální operátoři nemohou vytvářet větší tlak na své hostitelské operátory, protože oni jim vlastně vytváří určité podmínky, pod které virtuálové nemohou jít. Další virtuální operátoři budou přibývat, ale stejně tak budou časem i ubývat, protože někteří zjistí, že se na trhu neuživí,“ potvrzuje publicista Jiří Peterka.