Chystané propouštění v ČD Cargo by mohly zbrzdit záruky od státu, zní z odborů

Společnost ČD Cargo chystá kvůli propadu tržeb na příští rok rozsáhlou restrukturalizaci. V jejím rámci chce železniční dopravce podle plánu prodat 87 nadbytečných lokomotiv, sešrotovat 5 tisíc vagonů a zvažuje propuštění více jak dvou tisíc ze současných 9,5 tisice zaměstnanců.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lokomotivy ČD Cargo a ČD v nových firemních barvách

Lokomotivy ČD Cargo a ČD v nových firemních barvách | Foto: Jiří Suchomel

Podle šéfa železničních odborů Jaroslava Pejši bude další vývoj v ČD Cargo záležet na politice státu a novém ministru dopravy. O něm se zatím jedná.

ČD Cargo má hospodářské problémy související s propadem tržeb. Za rok 2012 společnost počítá se ztrátou 230 milionů korun. Jako důvod uvádí pokles stavební a průmyslové výroby v České republice a nižší výnosy z přepravy jednotlivých vozových zásilek. Situaci by měla zlepšit právě restrukturalizace.

Kromě prodejů a odpisu majetku návrh počítá i s propuštěním 2220 zaměstnanců. Konečný počet však zřejmě ještě není uzavřenou kapitolou.

Přehrát

00:00 / 00:00

O situaci v ČD Cargo mluvil na Radiožurnálu šéf Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša.

„Návrh (na propuštění) v plánu máme, ale projednáváme ho s ostatními účastníky,“ připustil pro agenturu ČTK člen představenstva ČD Cargo Petr May.

Restrukturalizace má zatím podobu návrhu. Schválit ji pak bude muset Dozorčí rada a Valná hromada společnosti.

Předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša pro Český rozhlas řekl, že sám v tuto chvíli podnikatelský plán vedení společnosti nezná – seznámit by se s ním měl zřejmě na čtvrtečním jednání Dozorčí rady Českých drah. Situaci v ČD Cargo však nevnímá jen skrze otázku, kolik lidí by případně odešlo.

„Pokud by tito lidé odešli, tak musí odejít i nějaká práce. To nejsou lidé, kteří by v tuto chvíli neměli práci. Otázka zní obráceně: O kolik práce, o kolik zakázek firma Cargo přijde, nebo se jich bude muset vzdát pro jejich velikou nerentabilitu. A podle toho se bude odvíjet i počet propouštěných lidí,“ podotkl Pejša.

Jako hlavní problém vidí dlouhodobě ztrátové jednotlivé vozové zásilky.

„Ta ztráta z jednotlivých vozových zásilek, která byla dlouhodobě vyrovnávaná hromadnými zásilkami, se nestačila vyrovnávat tím, jak Cargo přicházelo o tržby ve velkých zásilkách a ty nůžky se začínaly rozevírat čím dál tím víc,“ uvedl Pejša.

Čeká se na nového ministra dopravy

Radikálním opatřením jako je masivní propouštění podle něj může zabránit jen dlouhodobé řešení a záruky státu do budoucna. Podle něj jde nyní o to, zda firma bude přepravovat jednotlivé vozové zásilky, nebo nebude, nebo jestli tomu bude v omezeném rozsahu.

„Tady si musí svoje slovo říct i stát. Musí říct, jestli je v zájmu dopravní politiky státu, aby se nepřesunulo určité množství kamionů denně na silnice, anebo zda se to bude řešit nějakou sníženou cenou za dopravní cestu pro jednotlivé vozové zásilky,“ podotkl Pejša.

Situaci v tomto ohledu komplikuje v současnosti neobsazený post ministra dopravy. Právě nový šéf rezortu by měl rozhodnout a případně nějaké záruky pro ČD Cargo dát. Předchozí ministr Pavel Dobeš ze strany LIDEM rezignoval k 3. prosinci.

Vicepremiérka a předsedkyně strany LIDEM Karolína Peake naléhavost obsazení postu, který zastával její stranický kolega, vnímá. Urgentní řešení podle ní nevyžaduje jen situace v ČD Cargo, ale připomněla i smlouvy týkající se centrálního registru vozidel nebo výběrové řízení na opravu dálnice D1.

„To jsou všechno věci, kterými se bude muset nový ministr co nejrychleji zabývat,“ řekla Peake.

Jednání mezi LIDEM a ODS podle ní už nabývají kontury a mezi stranami zřejmě dojde k výměně rezortů. Novým ministrem dopravy by pak byl nominant ODS.

Vojtěch Kouřímský, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme