Tabákový byznys: Češi kupují víc výrobků na zahřívaný tabák, spotřeba klasických cigaret klesá

Byznys s tabákovými výrobky v Česku roste. Lidé ale mění svoje návyky, stále častěji totiž dávají přednost alternativním produktům. Třeba prodeje cigaret se zahřívaným tabákem se za poslední rok zdvojnásobily. Vyplývá to z aktuálních dat výzkumné společnosti Nielsen. Naopak spotřeba klasických cigaret klesá, meziročně zhruba o půl miliardy kusů. I tak se v Česku loni prodalo přes 19 miliard cigaret.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zahřívaný tabák HEETS se inhaluje tabákovým strojkem IQOS. Výrobek na trh uvedla společnost Philip Morris v polovině roku 2017.

Zahřívaný tabák HEETS se inhaluje tabákovým strojkem IQOS. Výrobek na trh uvedla společnost Philip Morris v polovině roku 2017. | Foto: Flick.com, Vaping360 | Zdroj: Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0)

„Hlavní motivací pro mě asi bylo míň obtěžovat sebe a své okolí kouřem a zápachem. Nevím, jestli vykouřím míň nebo víc těchto cigaret, ale cítím se líp,“ vysvětluje čtyřiadtřicetiletá Aneta z Prahy.

Roky kouřila klasické cigarety, zhruba před dvěma lety ale přešla právě na zahřívaný tabák. A právě kuřáků, kteří vyměňují klasické cigarety za přístroje na zahřívání tabáku, v Česku výrazně přibývá.

Přehrát

00:00 / 00:00

O cigaretovém byznysu natáčela Zuzana Švejdová

„Klesá důležitost cigaret a sypaného tabáku a prakticky se zdvojnásobila velikost trhu nových alternativních produktů se zahřívaným tabákem, která na trhu dosahuje už pěti procent a je prakticky na stejné úrovni jako sypaný tabák,“ upřesňuje pro Radiožurnál Jana Navrkalová, specialistka na tabákový trh z výzkumné společnosti Nielsen.

Dokazují to i rostoucí tržby tabákových firem. Třeba jednička na českém trhu, společnost Philip Morris, utržila za loňské první pololetí z prodeje zařízení a náplní na zahřívaný tabák více než 1,25 miliardy korun. Jen třeba odbyt tabákových náplní se jí meziročně zpětinásobil. Trendu jdou naproti i ostatní firmy, které rozšiřují nabídku o alternativní novinky.

„Na většině trhu včetně České republiky je hlavním trendem přesun zákazníků k novým potenciálně méně škodlivým produktům. U nás už více než 60 tisíc zákazníků vyzkoušelo například naše zařízení na zahřívaný tabák, které jsme úspěšně uvedli na trh před více než rokem. Očekáváme, že během následujících pěti let se ke kategorii potenciálně méně škodlivých produktů přesune až 20 procent konzumentů,“ odhaduje Tomáš Tesař, ředitel komunikace společnosti British American Tobacco.

Rostoucí náklady

Důvodem je mimo jiné i zvýšení spotřební daně u tabákových výrobků o 10 procent. Podle výrobců podraží krabička až o 13 korun, což řadu zákazníků donutí nakupovat zboží v zahraničí nebo taky na černém trhu, myslí si Petr Šebek ze společnosti Philip Morris.

„Letošní zvýšení spotřební daně je značně vysoké. Domnívám se, že zvýší motivaci některých spotřebitelů nakupovat nelegální cigarety a rovněž zvýší motivaci k nákupům v Polsku či na Slovensku, kde jsou cigarety již nyní levnější,“ dodává Šebek.

Američané si zapálí až v jednadvaceti. Nový zákon posouvá věkovou hranici pro koupi tabáku i e-cigaret

Číst článek

Právě rostoucí náklady uvádějí lidé jako hlavní důvod, proč s kouřením chtějí přestat. Až na druhém místě jsou obavy o zdraví. Podle průzkumu společnosti Nielsen chce letos přestat kouřit až třetina současných kuřáků. Tabákové firmy navíc letos přijdou o další zákazníky. Po zákazu cigaret s ovocnou příchutí totiž od května skončí také ty mentolové.

„Zákaz uvádění na trh cigaret s charakteristickou příchutí jinou než tabákovou, například ovocnou, platí již déle. Cílem bylo snížení atraktivity tabákových výrobků pro mladé lidi. Mentolové cigarety měly vzhledem k vyšším objemům prodeje v EU výjimku, která v tomto roce skončí,“ říká Jitka Nováčková z ministerstva zdravotnictví.

Z pultů obchodů ale zmizí jen klasické cigarety s mentolovou příchutí. Zahřívaných tabákových výrobků nebo elektronických cigaret se změna netýká.

„Pro JTI tento zákaz znamená nabídnout spotřebitelům alternativní výrobky. Protože zákaz od května tohoto roku platí pouze pro cigarety, zůstanou elektronické cigarety s mentolovou i ovocnou příchutí i nadále v nabídce,“ doplňuje ředitel komunikace společnosti JT International Jiří Hauptman.

Česko je ve spotřebě cigaret na hlavu sedmé na světě. Podle ministerstva zdravotnictví přitom na nemoci způsobené kouřením zemře ročně kolem 16 tisíc lidí.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme