Čím dál více českých firem se zajímá o pracovní podmínky zaměstnanců

O lepší pracovní podmínky svých zaměstnanců nebo životní prostředí se v Česku zajímá čím dál více firem. Takzvaná společenská odpovědnost je doménou hlavně nadnárodních společností, které mají s projekty dlouholetou zkušenost.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pohled do kanceláře | Foto: Marie Prokůpková

V praxi to znamená, že se podnik snaží získat dobrou pověst nejen u svých obchodních partnerů, ale i u veřejnosti.

Dříve se to projevovalo tak, že firma například podporovala sportovní aktivity svých zaměstnanců nebo přispívala na azylové domy.

Teď se ale podle ředitelky Asociace společenské odpovědnosti Lucie Mádlové snaží hledat i jiné cesty:

„Vnímejme to jako chování společností ke svému nejbližšímu okolí. To znamená péčí o své zaměstnance a o blízkou komunitu, ve které firma nebo organizace aktivně působí. Do této problematiky můžeme zahrnout korupci, protikorupční opatření, zaměstnávání osob se zdravotním postižením.“

Třeba skupina ČEZ loni přes svoji nadaci podpořila asi 700 projektů za víc než 160 milionů korun. Díky tomu vznikly nové protihlukové stěny, parky nebo bezpečné přechody pro chodce.

Cyklistická stezka (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Stock.xchng

Ke společenské odpovědnosti se hlásí taky například společnost Kofola, která klade důraz na ekologii a sport. A třeba Plzeňský prazdroj se zaměřil na obnovu historických památek ve svém okolí.

Odpovědně podnikat se snaží i drobnější společnosti a rodinné firmy. Jejich přístup se ale podle Karla Havlíčka z Asociace malých a středních podniků a živnostníků výrazně liší:

„Oni se snaží, aby jejich zaměstnanci žili v příjemném prostředí. Zakládají firemní školky, spraví střechu kostela, opraví silnice."

"Nikdo to nenazývá sociální odpovědnost, oni to berou jako přirozenou aktivitu, která pomůže celému regionu, aniž by si to dali do svých výročních zpráv, vykazovali to zahraničním investorům a dávali do toho prostředky, které jsou spíše marketingového charakteru než věcné pomoci," vysvětluje Havlíček.

Ve srovnání se zahraničím má ale Česko pořád co dohánět. Ve vyspělých státech - jako je třeba Velká Británie, Německo nebo Spojené státy americké - jsou firmy mnohem štědřejší. Na podobné projekty dávají ze zisku až deset procent, v Česku kolem dvou procent.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme