Čína a Kolumbie plánují železniční spojení, které by konkurovalo Panamskému průplavu
Kolumbie jedná s Čínou o výstavbě dopravní trasy, která by měla konkurovat Panamskému kanálu. V rozhovoru pro list Financial Times o tom mluvil kolumbijský prezident Juan Manuel Santos. Podle plánu by měla železnice propojit kolumbijské přístavy na pobřeží Tichého a Atlantského oceánu - Buenaventuru a Cartagenu.
Panamský kanál funguje už skoro sto let a ročně jím propluje 13 až 14 tisíc lodí. V současné podobě už ale potřebám námořní dopravy nevyhovuje, protože se do něj nevejdou velké lodě.
Odborník na geopolitiku Michael Romancov z Metropolitní univerzity Praha se přesto nedomnívá, že by nová železniční trasa představovala pro Panamský průplav zásadní konkurenci.
„Část nákladů by byla přesměrovaná jinam, ale je třeba si uvědomit, že všechno to, co se bude dopravovat do Číny z Latinské Ameriky, stejně bude muset jít po vodě. Zejména pokud se podaří vhodným způsobem rozšířit Panamský průplav, tak vodní cesta bude pro většinu aktérů pořád zajímavější,“ míní Romancov.
Zpravodajové si všímají, že obchod mezi Kolumbií a Čínou loni stoupl na víc než pět miliard dolarů. Před třiceti lety činil pouhých 10 milionů dolarů.
„Latinská Amerika má nejen obrovské zásoby surovin, ale je tady i možnost zajímavých zemědělských vývozů, takže je pochopitelné, že se o ní Čína zajímá. Kdyby si tady vytvořila svůj přístav, tak by to pro Čínu i pro zemi, která by se stala hostitelským místem, bylo ekonomicky určitě zajímavé,“ připomněl Romancov.
Čínský zájem podle něj vítají i jihoamerické země. „Jižní Amerika se snaží stát samostatným aktérem, a pokud se tato ambice podaří realizovat, tak není důvod, aby se Číny bála. Pro Latinoameričany jsou daleko méně akceptovatelní Američané než Číňané,“ doplnil odborník.