Čína bojkotuje emisní povolenky zavedené Evropskou unií

Čínské aerolinky se nezapojí do obchodů s emisními povolenkami, které od ledna zavedla pro leteckou dopravu Evropská unie. Všechny aerolinky využívající unijní letiště tak za jejich využití musí platit. Zatím není jasné, jak na čínský bojkot bude Unie reagovat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing 747 - China airlines - cargo | Foto: Pavel Pavlas

Čína považuje emisní povolenky za obchodní barieru, která podle ní poškodí cestující i celou leteckou přepravu.

Čínské aerolinky proto zvažují zavést kvůli povolenkám v Evropské unii odvetná opatření. Zavedení příplatků kritizují i Spojené státy a Kanada.

Kvůli emisním povolenkám pak řada evropských leteckých společností zvýšila nebo plánuje zvýšit ceny letenek.

Poplatky za lety v Evropě se v unii platí od začátku ledna a Brusel si od nich slibuje omezení škodlivých skleníkových plynů v ovzduší. Letecká doprava se sice na světových emisích podílí zatím asi třemi procenty, její podíl ale roste.

Zpáteční let z Londýna do New Yorku vyprodukuje tolik emisí, jako vytápění domu průměrným občanem EU za celý rok

„Hlasů, které jsou proti systému s obchodováním s emisními povolenkami je víc, ale ten současný čínský je asi nejostřejší,“ hodnotí situaci analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Čína není jedinou zemí, která si na poplatky za emise stěžuje. Spojené státy, Indie, Rusko a dalších 30 zemí se 21. února sejdou v Moskvě a chtějí projednat společný postup.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čínský bojkot emisních povolenek komentuje analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.mp3

„Na EU se v této věci tlačí ze všech stran. Ona nebude chtít slevit ze svých požadavků. Bude to dlouhé a vleklé, ale je možné, že nakonec slevit bude muset,“ předvídá Moravanský.

Čína, která už loni v červnu kvůli poplatkům pro aerolinky zrušila mnohamiliardový kontrakt na dodávku evropského Airbusu, teď mluví o obchodní válce.

„Ve hře je přerušení čínských letů do EU, nebo podobné opatření pro evropská letadla do Číny. Zatím se to ale řeší v rovině diplomatické, ale může to kontrovat opatřením v jiném oboru,“ soudí analytik.

Letecké společnosti si stěžují, že čelí zvyšujícím se nákladům kvůli pokračující krizi a navíc mnohé platí za emise národním vládám.

Evropská komise doporučila, aby se náklady za emise přesunuly na cestující, a aby se zvedly ceny letenek v závislosti na vzdálenosti od čtyř do 24 eur.

„Tohle je vcelku logický postup. Tyto náklady leteckým společnostem vznikají nějakým administrativním krokem a dopravci nemají důvod si takové náklady započítávat do svého hospodaření. To promítnutí se do cen letenek je očekávatelné,“ uzavírá Ondřej Moravanský, analytik společnosti Cyrrus.

Vladimír Kroc, Jakub Viliš, Kateřina Procházková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme