Čína chce investovat ve střední a východní Evropě 10 miliard dolarů, zájem má i Česko

Česko by mohlo získat část z 10 miliard dolarů, které Čína plánuje investovat v zemích střední a východní Evropy. Uvedl to premiér Petr Nečas po setkání s čínským premiérem Wen Ťia-paem ve Varšavě.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čínský premiér Wen Ťia-pao a jeho polský protějšek Donald Tusk po podpisu dohody

Čínský premiér Wen Ťia-pao a jeho polský protějšek Donald Tusk po podpisu dohody | Zdroj: ČTK

„Jsme zemí se silnou průmyslovou tradicí, ale také s tradicí inovativního podnikání, tak máme velkou šanci uspět. Bude to především záležitostí aktivity českých firem,“ míní Nečas.

Česko má také podle Petra Nečase zájem o zvýšení obchodní výměny s Čínou, která loni dosáhla 20 miliard dolarů, ovšem se záporným saldem pro Českou republiku.

Wen Ťia-pao je prvním čínským premiérem, který Polsko i střední a východní Evropu navštívil od pádu komunismu. Hovořil o třech oblastech, kam by měly čínské investice směřovat – infrastruktura, technologie a ekologické projekty.

Přehrát

00:00 / 00:00

Šance českých firem uspět na čínském trhu zhodnotila redaktorka České pozice Kateřina Menzelová

„V Číně mají některé české průmyslové podniky nebo výrobky výborné renomé, vzpomeňme Škodu Auto nebo účast českých podniků na výstavbě elektráren. Na druhou stranu bych ale průmyslovou tradici v rozhodování Číňanů nepřeceňovala, protože Číňané jsou pragmatici a budou se rozhodovat podle ekonomických ukazatelů, nikoli podle tradice,“ míní redaktorka České pozice Kateřina Menzelová.

Český premiér zmínil i některé úspěšné české investice v Číně, například Škodu Auto, TOS Varnsdorf nebo finanční skupinu PPF. Snaha českých firem proniknout na čínský trh však má i rizika.

„Existuje spousta firem, které vstupují na český trh s naivními představami. Často se zdůrazňuje, že čínský trh je ohromný a je tedy pro firmy lákavý. Ale panuje tam velmi tvrdá konkurence, do některých oborů není jednoduché vstoupit, protože vstup pro zahraniční firmy je regulovaný,“ varuje Menzelová.

Kromě vysokých finančních nároků při vstupu na čínský trh je pro firmy důležitá i politická podpora. Diplomatické vztahy mezi Českem a Čínou přitom nejsou z pohledu podnikatelů právě ideální.

Jan Richter, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme