Čína chce otevřít dosud uzavřenou část vzdušného prostoru

Čína se rozhodla otevřít dosud uzavřenou část svého vzdušného prostoru civilním letadlům. Informují o tom Financial Times s tím, že se jedná o prostor do 4000 metrů, který je v podstatě výhradní doménou armády. Tento krok by otevřel jeden z potenciálně nejlukrativnějších trhů na světě, dodává britský list s tím, že teď se na něm pohybuje jen několik přepravců operujících v podstatě načerno.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Malé letadlo značky Cessna | Foto: Jan Rosenauer

Jak materiál čínské armády, z něhož list čerpá, dodává, otevření trhu bude probíhat v následující dekádě s tím, že od roku 2012 nabere na rychlosti. Jason Liao, šéf Čínské skupiny obchodních přepravců, tvrdí, že se Čína po otevření vzdušného prostoru stane druhým největším trhem na světě.

„Tento odhad je určitě reálný, protože Čína má potenciál se svým počtem obyvatel a rostoucí ekonomikou a právě tím, že dosud nebylo možné některé druhy letů v Číně provádět. Samozřejmě to bude chvíli trvat, ale ten potenciál tam je, aby Čína byla druhým největším trhem na světě,“ řekl k tomu na Rádiu Česko analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Přehrát

00:00 / 00:00

O ekonomických aspektech otevření vzdušného prostoru Číny jsme na Rádiu Česko hovořili s analytikem společnosti Cyrrus Ondřejem Moravanským.

Podle něj by z očekávaného otevření vzdušného prostoru do 4000 metrů mohly zpočátku profitovat zejména zahraniční letecké společnosti. Například Pipper Beach nebo Cessna.

„V Číně neznám žádného výrobce v této kategorii. Takže v primární fázi by zásobování trhem mělo být právě věcí zahraničních firem. Samozřejmě potenciál je ale i na čínském trhu, takže je pravděpodobné , že v pozdější fázi tam ta čínská výroba bude znát,“ řekl.

Profitovat může i český výrobce

Podle něj by z otevření dosud uzavřeného vzdušného prostoru mohl profitovat i český výrobce ultralehkých letadel. „Samozřejmě to bude záležet na jejich schopnosti proniknout na čínský trh. Ale celkově potenciál výroby malých sportovních letadel u nás je, takže by i naše společnosti z toho profitovat mohly,“ uvedl.

Z připravovaného kroku by ale podle analytika mohly profitovat nejen výrobci menších dopravních a sportovních letadel, ale také například výrobci práškovacích letadel, sportovních vrtulníků či vrtulníků záchranné služby.

Martin Křížek, Roman Chlupatý, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme