Silný nacionalismus i diktování světu. Japonsko chce stáhnout své firmy z Číny, další budou následovat

Stále více firem chce přestěhovat své investice z Číny. Jejich rozhodnutí uspíšilo i to, jak se země chová v průběhu pandemie nemoci covid-19. Okolní svět se navíc snaží zmenšit svou závislost na čínských výrobcích. Světová velmoc se tak může v příštích letech dostat do ekonomických problémů.

Tokio Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobilka Toyota. Ilustrační foto.

Své investice z Číny chtějí přemístit hlavně japonské automobilky, které jsou doslova životně závislé na dovozu nejrůznějších komponentů pro své výrobky (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

Své investice z Číny chtějí přemístit především japonské automobilky, které jsou životně závislé na dovozu nejrůznějších komponentů pro své výrobky.

Nejhorší propad od 70. let. Čínská ekonomika zažívá kvůli koronaviru historické zmenšení

Číst článek

Podle japonského ministerstva financí tvoří skoro 40 procent všeho, co Japonsko doveze ze světa, autodíly. Vývoz do světa pak s automobily stojí a padá, tudíž je odvětví pro japonskou ekonomiku klíčové.

Japonsko chce nelehký přesun celých továren a výrobních linek z Číny částečně dotovat. Ministerstvo průmyslu a obchodu tvrdí, že na to uvolní v přepočtu více než 50 miliard korun.

Nedodržování smluv

Tokiu se nelíbí, že Peking stále není schopen dostát uzavřeným smlouvám. Zdaleka neplní nasmlouvaný objem dodávek na autodíly a autokomponenty pro japonské automobilky.

Podobná situace je i s licenční výrobou třeba elektroniky nebo elektrotechniky. Japonsko také podle listu Kjodo News nelibě nese narůstající protijaponské nálady v Číně anebo zavádějící čínskou propagandu.

Vyhlídky čínské ekonomiky: poroste nejpomaleji za 44 let, HDP může klesnout meziročně o 6,5 procenta

Číst článek

Japonská vláda by byla nejraději, kdyby se firmy, jež vyrábějí třeba ochranné pomůcky, zdravotnický materiál, dezinfekční prostředky a podobně, vrátily zpátky. Jako důkaz určité naléhavosti přišlo ministerstvo obchodu a průmyslu s informaci, že osmdesát procent veškerých ochranných masek a ochranných roušek se do země dováží z Číny.

Výrobci dopravních prostředků a dopravních systémů by pro změnu měli směřovat do členských zemí Aseanu, což je celkem deset zemí v regionu jihovýchodní Asie. Japonsko už má velmi dobrou zkušenost se svými zahraničními investicemi například ve výrobě automobilů v Thajsku a v Indonésii, s elektronikou zase ve Vietnamu.

A například Filipíny nebo Barma jsou pro japonské investice dalšími velmi zajímavými destinacemi. Jedna je to z důvodu politické stability, dále také z důvodu dlouhodobě velmi dobrých vztahů s Tokiem a – co je velmi důležité – také z hlediska nákladů na pracovní síly, které jsou tam výrazně nižší než v Číně.

David Jakš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme