Čína nebude kupovat emisní povolenky, bojkotuje Unii
Čínské aerolinky se nezapojí do obchodů s emisními povolenkami, které od ledna zavedla pro leteckou dopravu Evropská unie. Všechny aerolinky využívající letiště v unii si tak musí za jejich využití připlatit. Poplatky by měly údajně omezit vypouštění skleníkových plynů do ovzduší. Čína to ale považuje za obchodní překážku a zvažuje žalobu.
Čína považuje emisní povolenky za obchodní bariéru, která podle nich poškodí cestující i celé odvětví letecké přepravy.Číňané odhadují, že jenom v prvním roce zavedení těchto povolenek musely jejich aerolinky zaplatit unii na poplatcích 800 milionů jüanů, což je asi 2,5 miliardy korun. Do roku 2020 by se pak tato částka více než ztrojnásobila.
Čínské aerolinky proto zvažují, že budou kvůli povolenkám Evropskou unii žalovat a zavedou odvetná opatření. O žalobě uvažují také australské Qantas Airways. Podobný spor o příplatky za emise už před pár lety prohráli Američané.
Německá Lufthansa, která je druhým největším provozovatelem dálkových letů na světě, pak varovala cestující, že bude muset zvýšit ceny letenek, protože odmítá doplácet dodatečné náklady z obchodů s povolenkami.
Zahraniční zpravodajka Radiožurnálu v Číně Kateřina Procházková odhalovala v Ranním interview pozadí čínské vzpoury proti emisním povolenkám EU
EU odmítá hrozbu obchodní války kvůli emisním povolenkám pro letadla
Číst článek
Americké Delta Air Lines pak oznámily zvýšení letenek mezi Spojenými Státy a Evropou o tři dolary. Ceny naopak zatím nezvýší žádné čínské letecké společnosti a ani Singapur Airlines.