Čína povzbuzuje domácí poptávku, profitovat mohou i Češi

Čína připravuje sérii opatření, která mají povzbudit domácí poptávku. Chce tím odpovědět na očekávané zpomalení domácí ekonomiky, kterou brzdí propad zájmu o čínské zboží ve světě.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Velká čínská zeď | Foto: Fotobanka stock.xchng

V roce 2008 na podobný vývoj Peking zareagoval tím, že napumpoval peníze ze státní kasy do ekonomiky. Teď chce naučit spotřebitele více utrácet, což by navíc v dlouhodobém horizontu mělo snížit závislost Číny na vývozu do světa.

Peking namísto fiskálního stimulu hodlá na zpomalení ekonomiky odpovědět pokusem o povzbuzení domácí poptávky. To je ale většinou dlouhodobá záležitost. Podle Michala Mejstříka, předsedy české pobočky Mezinárodní obchodní komory, se však takový pokus opakuje podobnými slovy v Číně periodicky.

„Na druhé straně je nutné říci, že domácí poptávka v Číně v tuto chvíli sama o sobě představuje celosvětově jeden z mála rostoucích trhů a dlouhodobě přitahuje velkou část i zahraničních investorů,“ říká Michal Mejstřík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nad potenciálem, který pro české firmy v sobě skrývá pobídka Číny k větší spotřebě obyvatel, se zamýšlel ve Světě o osmé na Rádiu Česko Michal Mejstřík, předseda české pobočky Mezinárodní obchodní komory

Je třeba si také uvědomit, že trh luxusního zboží v Číně je trvale stabilní s tendencí k expanzi. Předstihl podle mezinárodních statistik svojí velikostí trh luxusního zboží v USA a lze očekávat, že v roce 2015 přestihne i trh japonský. Na tomto trhu se však pohybuje jen jedna skupina čínských obyvatel.

Čína nebude kupovat emisní povolenky, bojkotuje Unii

Číst článek

Na druhé straně existují skupiny, které nemají sociální ani penzijní pojištění a které mají logicky tendenci více spořit než utrácet. A právě do těchto skupin míří ekonomické pobídky státu. Čínská vláda by chtěla povzbudit zájem spotřebitelů o energeticky šetrné výrobky, nakupování po internetu a turistiku.

„V některých oblastech, o kterých je řeč, je prostor určitě značný,“ říká o možnosti uplatnění českých firem v rámci těchto pobídek Michal Mejstřík a pokračuje: „Vezměme si například případ skupiny Home Credit, která úspěšně v Číně působí a která je velmi úspěšná při prodeji produktů pro domácnosti.“

Home Credit patří v Číně k pěti nejúspěšnějším poskytovatelům spotřebních úvěrů pro domácí spotřebiče. Oblíbeným artiklem, na který si Číňané půjčují, jsou chytré telefony.

Podle Michala Mejstříka nebude však pro české firmy lehké na čínských trzích v uvedených oblastech snadné uspět, protože je v Číně silná konkurence.

„V každém případě se zatím ukázalo, že na čínském trhu české firmy dokáží úspěšně figurovat zejména prostřednictvím německých exportérů. A to zejména v případě společnosti Škoda, pro niž čínský trh představuje nejvýznamnější trh celosvětově,“ uzavírá Michal Mejstřík.

Roman Chlupatý, Marína Dvořáková, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme